Πολύ συχνά τα άτομα εκφράζουν δυσφορία για τον καθημερινό τρόπο ζωής τους παραπονούμενοι ότι η ζωή τους είναι έντονη και γεμάτη στρες. Το στρες είναι αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης του ατόμου με το περιβάλλον του. Όταν το άτομο αισθάνεται αδυναμία να ανταπεξέλθει, βασιζόμενο στις προσωπικές του ικανότητες και δεξιότητες, στις απαιτήσεις του περιβάλλοντός του, τότε βιώνει το λεγόμενο στρες μας λέει η κυρίαΤΣΙΟΥΛΗ ΕΛΙΝΑ, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Το στρες δεν είναι απαραίτητα επιβλαβές αλλά αντίθετα έχει και θετική διάσταση η οποία χαρακτηρίζεται ως κίνητρο για προώθηση της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

Είναι σημαντικό να διευκρινιστεί ότι υπάρχει μια πληθώρα παραγόντων και ερεθισμάτων, ωστόσο ο βαθμός του στρες που θα βιώσει το άτομο, δεν εξαρτάται τόσο από τα ερεθίσματα, όσο από την αντίδραση σ’ αυτά. Ακολούθως, η αντίδραση εξαρτάται από τις δυνατότητες του ατόμου να αντιμετωπίσει τις καταστάσεις που του προκαλούν στρες. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο Selye “το στρες μπορεί να αποτελεί για κάποιο άτομο την τροφή του και για κάποιο άλλο το δηλητήριό του, το πιπέρι της ζωής ή το φιλί του θανάτου”. Οι στρεσογόνοι παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν την εμφάνιση του στρες μπορούν να διακριθούν σε φυσικούς στρεσογόνους παράγοντες, οι οποίοι απειλούν τη σωματική ακεραιότητα και σε ψυχολογικούς στρεσογόνους παράγοντες οι οποίοι απειλούν την πνευματική υγεία και ευεξία. Επίσης, ανάλογα με τη χρονική τους διάρκεια διακρίνονται σε οξείς και χρόνιους, οι οποίοι θεωρούνται περισσότερο επιβλαβείς, στους καθημερινούς στρεσογόνους παράγοντες και στις σοβαρές αλλαγές στη ζωή. Επίσης, υπάρχουν οι λεγόμενοι μικροπαράγοντες στρες, καταστάσεις οι οποίες θεωρούνται ενοχλητικές και οδυνηρές και αφορούν στις καθημερινές επαφές με το περιβάλλον. Η συνολική επίδραση αυτών των παραγόντων μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις. Τέτοιες καθημερινές καταστάσεις που μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα του στρες είναι για π.χ. η αργοπορία των μέσων μαζικής μεταφοράς, η κίνηση στο δρόμο, η κυκλοφοριακή συμφόρηση, η καθυστέρηση εξυπηρέτησης στις τράπεζες, συχνές διενέξεις με άλλους ανθρώπους, η μη ολοκλήρωση μιας προγραμματισμένης εργασίας κλπ. Από την στιγμή που συμβαίνουν με μεγάλη συχνότητα, έχει διαπιστωθεί ότι επηρεάζουν τα επίπεδα του στρες των ατόμων περισσότερο ακόμα και από τα σοβαρά στρεσογόνα γεγονότα ζωής όπως για π.χ. ένα διαζύγιο.

Ενώ το στρες είναι η κατάσταση που προκύπτει από την αδυναμία του ατόμου να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος, το άγχος είναι το αίσθημα ψυχικής δυσφορίας που βιώνει το άτομο λόγω της αδυναμίας αυτής. Η παρουσία άγχους οδηγεί στην εκδήλωση συγκεκριμένων συμπτωμάτων ως αποτέλεσμα της αντίδρασης σε συνειδητούς ή ασυνείδητους κινδύνους, όπως τροποποίηση του αναπνευστικού ρυθμού, εφίδρωση, αλλαγή της καρδιακής συχνότητας, ξηρότητα της στοματικής κοιλότητας, ημικρανίες, μυοσκελετικούς πόνους  και αίσθημα αδυναμίας. Τα συμπτώματα αυτά οφείλονται στην επίδραση που έχει το άγχος στο αυτόνομο νευρικό σύστημα. Σημαντική αρνητική επίδραση μπορεί να παρουσιαστεί και στο πεπτικό σύστημα, όπως σφίξιμο στο στομάχι και καούρες έως το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και σπαστικές κολίτιδες. Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα εμφανίζονται και στο δέρμα με εκζέματα, τριχόπτωση ακόμα και λεύκη. Συχνά παρουσιάζονται διαταραχές του ύπνου και διαταραχές στη σεξουαλική λειτουργία. Τα συμπτώματα αυτά μοιάζουν να έχουν βιολογικό υπόβαθρο, ωστόσο δεν οφείλονται σε κάποιο οργανικό αίτιο.

Οι νεότερες προσεγγίσεις στη διαχείριση του άγχους χρησιμοποιούν συνδυαστικά ποικίλες τεχνικές.

Η διαδικασία της διαχείρισης του στρες αποτελείται από τρεις φάσεις:

α. Την κατανόηση, όπου το άτομο κατανοεί τις διεργασίες που σχετίζονται με το στρες.
β. Την απόκτηση δεξιοτήτων και την εξάσκηση σε αυτές (π.χ. οργάνωση του χρόνου, τεχνικές επίλυσης προβλημάτων, ασκήσεις χαλάρωσης, γνωσιακή αναδόμηση, διαλογισμό).
γ. Την εφαρμογή των γνώσεων και των δεξιοτήτων στην καθημερινή πράξη.

Οι δεξιότητες για την αντιμετώπιση του στρες αποσκοπούν:

•    Στη μείωση των στρεσογόνων περιβαλλοντικών συνθηκών.
•    Στην ανοχή ή τροποποίηση στρεσογόνων καταστάσεων.
•    Στη διατήρηση της θετικής αυτό-εικόνας.
•    Στη διατήρηση συναισθηματικής ισορροπίας και σταθερότητας.
•    Στην ανάκτηση ή διατήρηση της ικανοποίησης από τη σχέση και την επαφή με τρίτους.

Επομένως, μην αμελείτε τα καμπανάκια κινδύνου που κρούει το σώμα σας. Η αποτελεσματική διαχείριση του άγχους είναι ζήτημα ανεύρεσης της επιθυμητής ισορροπίας στη σχέση ψυχής και σώματος.

elina_tsioyuli.jpg

ΤΣΙΟΥΛΗ ΕΛΙΝΑ, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Μπορεί η ζυγαριά να «αναστενάζει» από το βάρος τους, όμως όσο πιο πολλά κιλά ζυγίζουν, τόσο περισσότερο σεξ απίλ έχουν.

Ο λόγος για τους άντρες με περιττά κιλά οι οποίοι, σύμφωνα με έρευνα του Ανδρολογικού Ινστιτούτου σε 5.000 άνδρες που το επισκέφθηκαν την τελευταία 5ετία, έχουν στο  αίμα τους την απιστία. «Σε συνδυασμό με τα ευρήματα γονιδιακών ερευνών, οι οποίες δείχνουν πως τα γονίδια που ελέγχουν το βάρος μας είναι ίδια με εκείνα που ελέγχουν τη σεξουαλική μας συμπεριφορά, οι παχύσαρκοι είναι δύο φορές πιο άπιστοι από τους αδύνατους και απολαμβάνουν διπλάσιο αριθμό σεξουαλικών επαφών», επισημαίνει ο ουρολόγος – ανδρολόγος Δρ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης  πρόεδρος του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών.

Η σεξουαλική συμπεριφορά είναι πρωταρχική εντολή επιβίωσης και αναπαραγωγής, όπως το αίσθημα της πείνας. Σύμφωνα, δε, με τη δαρβινική θεωρία, επιβιώνουν τα είδη που προσαρμόζονται καλύτερα στις νέες συνθήκες. «Η πρόσβαση σε τροφή και η σεξουαλική πράξη είναι ίσως τα πιο βασικά ένστικτα επιβίωσης του ανθρώπου εδώ και χιλιάδες χρόνια» υπογραμμίζει ο Δρ. Κωνσταντινίδης. «Αν το μεταφράσουμε σε γλώσσα πιο κατανοητή, οι πρόγονοί μας που επιβίωσαν, ήταν αυτοί που έτρωγαν καλύτερα, αλλά και αυτοί που θα διάλεγαν τον καλύτερο και πιο υγιή σύντροφο. Δηλαδή η σεξουαλική ευφυΐα συνυπάρχει με την διατροφική ευφυΐα».

Αν παρατηρήσουμε στις σημερινές συνθήκες τους παχύσαρκους άνδρες θα δούμε πως είναι πιο κοινωνικοί από τους αδύνατους, πιο χαρούμενοι, πιο ευχάριστοι, με περισσότερο χιούμορ και διάθεση για ζωή.

Πολλοί αδύνατοι άνδρες κάνουν πρωταθλητισμό με στερήσεις και προσπάθεια για να διατηρήσουν ένα σώμα με ιδανικές αναλογίες. Δεν πίνουν, δεν καπνίζουν, δεν φλερτάρουν, γιατί έχουν ασκητικού τύπου πρόγραμμα. Αντίθετα, πολλοί παχύσαρκοι βγαίνουν, τρώνε, πίνουν, καπνίζουν, αλλά και φλερτάρουν ασύστολα. Ζουν, δηλαδή, μια πιο επικούρεια ζωή συγκριτικά με τους αδύνατους και «προγραμματισμένους» στην υγιεινή διατροφή και γυμναστική.

«Όπως οι παχύσαρκοι δεν είναι πιστοί σε δίαιτες και παραβιάζουν όλους τους κανόνες υγιούς διατροφής, έτσι και στην ερωτική ζωή παραβιάζουν τους κανόνες πίστης. Είναι οι άπιστοι της διατροφής, αλλά και του έρωτα», προσθέτει ο Δρ. Κωνσταντινίδης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα  ο Ντιέγκο Ριβέρα, ο Μεξικανός ζωγράφος, σύζυγος της Φρίντα Κάλο, μέγας εραστής και παχύσαρκος.

Παραπάνω κιλά = «δυναμίτης» στο κρεβάτι
Πρόσφατη πολυκεντρική μελέτη στις ΗΠΑ με 100.000 παχύσαρκους (Journal of Sexual Medicine, 2016) μελέτησε ένα γονίδιο που βρίσκεται στα οστά και έχει σχέση με την αυξητική ορμόνη και βρέθηκε ότι, όσοι έχουν πλεονάζον σωματικό βάρος, ήταν κατά μέσο όρο πέντε εκατοστά ψηλότεροι από τους αδύνατους, έχοντας παράλληλα διπλάσια συχνότητα σεξουαλικών επαφών από εκείνους.

«Μια πρωτεΐνη που λέγεται λεπτίνη», εξηγεί ο Δρ. Κωνσταντινίδης, «φαίνεται πως είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο του βάρους και της σεξουαλικής απόδοσης. Η πρωτεΐνη αυτή στους παχύσαρκους κάνει ένα αντίγραφο, που “ξεγελά” το γονίδιο κορεσμού πείνας και σεξουαλικής βουλιμίας, με τον ίδιο τρόπο. Είναι ένα γονίδιο “παραμορφωτικός καθρέπτης” γιατί ο οργανισμός που το φέρει δεν έχει την αίσθηση του κορεσμού στο φαγητό και της βαρεμάρας στο σεξ».

Ευτυχώς ή δυστυχώς, παραφράζοντας τον Όσκαρ Ουάιλντ, τα ωραία πράγματα στη ζωή είναι ή παχυντικά ή αμαρτωλά. Αυτό επιβεβαιώνει πως στη ζωή, αλλά και στο σεξ, αυτά που μας αρέσουν, θα μας παχύνουν (σοκολάτες, γλυκά κ.λπ.), αλλά θα μας οδηγήσουν και στο «αμαρτωλό» σεξ.

Και ο κ. Κωνσταντινίδης καταλήγει: «Η έρευνά μας επιβεβαιώνει ως ένα βαθμό τη διαπίστωση του ανορεξικού, ξερακιανού Ευρωπαίου, που μας κατηγόρησε ότι τρώμε, πίνουμε και χαλάμε λεφτά στις γυναίκες, ενώ αυτοί πάνε μόνο γυμναστήριο.
Τα ευρήματά μας νομίζω ότι απενοχοποιούν την συμπεριφορά μας ως κακομαθημένου λαού, αφού η φύση πρόβλεψε να χαρίσει τη χαρά της ζωής στους νότιους και την υγιή, ανόητη ζωή στους βόρειους, που δεν πεθαίνουν απο καρδιά, αλλά αυτοκτονούν από δυστυχία.Η έρευνα αυτή δεν είναι πρωταπριλιάτικο ψέμα, αλλά κι αν είναι μοιάζει τόσο αληθινή, γιατί επιβεβαιώνεται από την κοινωνική παρατήρηση του κοινού νου και όχι από στατιστικές μελέτες, που συνήθως πέφτουν έξω.Στις βόρειες χώρες έχουν γίνει μελέτες που έδειξαν πως οι κακομαθημένοι διατροφικά και σεξουαλικά άνθρωποι, είχαν προσδόκιμο ζωής δέκα χρόνια παραπάνω από τους “φρόνιμους” συμπολίτες τους».

 

ΠΗΓΗ: stogiatro.gr

Μια πρόσφατη δημοσίευση στο Lancet έφερε ανατροπή στην ιατρική κοινότητα γύρω από τις διαδεδομένες αντιλήψεις ότι όσο λιγότερο αλάτι τόσο καλύτερα. Η συγκεκριμένα μελέτη απέδειξε ότι οι μόνοι που ωφελούνται από τον περιορισμό του αλατιού είναι οι υπερτασικοί που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες αλατιού. Αντιθέτως δίαιτες με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι αυξάνουν τον καρδιαγγειακό κίνδυνο σε σχέση με δίαιτες με μέτρια περιεκτικότητα σε αλάτι.

Η μελέτη η οποία χρηματοδοτήθηκε από την βιομηχανία περιλάμβανε πάνω από 130.000 ασθενείς από 49 χώρες, πραγματοποιήθηκε από το PHRI (Population Health Research Institute) σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο του MacMaster, και περιελάμβανε δείγματα πρωινών ούρων και μετρήσεις ΑΠ. Σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες ήταν υπερτασικοί.

Μετά από παρακολούθηση 4 ετών, 11% των συμμετεχόντων με υπέρταση και 4% χωρίς παρουσίασαν ένα από τα καταληκτικά σημεία που ήταν θάνατος, έμφραγμα, εγκεφαλικό, καρδιακή ανεπάρκεια. Στους υπερτασικούς ασθενείς κατανάλωση αλατιού πάνω από 7gr/ημ συνδυάστηκε με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών συμβάντων σε σχέση με κατανάλωση 4gr/ημ. Χαμηλή κατανάλωση κάτω από 3gr/ημ συνδυάστηκε επίσης με αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών συμβάντων.

Ο Andrew Mente, επικεφαλής της μελέτης και associate professor of clinical epidemiology and biostatistics at McMaster's Michael G. DeGroote School of Medicine αναφέρει ότι αυτά τα ευρήματα είναι πολύ σημαντικά για αυτούς που υποφέρουν από υψηλή ΑΠ, επίσης υπογραμμίζει την σπουδαιότητα του περιορισμού του αλατιού όχι όμως την ελάττωση του σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η χαμηλή πρόσληψη αλατιού ελαττώνει την ΑΠ αλλά επηρεάζει άλλες ορμόνες που μπορεί να εξουδετερώνουν τα πλεονεκτήματα της χαμηλής κατανάλωσης.

Ο Dr. Harlan Krumholz, editor-in-chief of NEJM Journal Watch Cardiology, σχολιάζει λέγοντας ότι αυτή η μελέτη προβάλλει την περιπλοκότητα της κατανάλωσης αλατιού σε σχέση με την υπέρταση και τα καρδιαγγειακά συμβάντα. Οι ασθενείς μας πρέπει να ενημερώνονται ότι τόσο η υψηλή όσο και η πολύ χαμηλή κατανάλωση αλατιού έχει κινδύνους και μέτρια κατανάλωση αποτελεί για τώρα τουλάχιστον την ασφαλέστερη οδό.

Παράλληλα το FDA ανακοίνωσε τους στόχους της διετίας και της 10ετίας για δραματική ελάττωση του αλατιού στα επεξεργασμένα προϊόντα με στόχο την ελάττωση του κινδύνου των καρδιαγγειακών επεισοδίων που συνδέονται με την υπέρταση.

Η μέση πρόσληψη αλατιού των Αμερικανών είναι 3,4gr/ημ και ο στόχος είναι τα 3gr στην διετία και τα 2,3gr στην δεκαετία. Μελέτες έχουν υπολογίσει ότι ελαττώνοντας την πρόσληψη του αλατιού κατά 40% στην επόμενη 10ετία μπορεί να σώσει 500.000 ζωές και να εξοικονομήσει 100 δισεκατομμύρια $ σε κόστη υγείας στις ΗΠΑ.

Μετά από όλες αυτές τις αντικρουόμενες ανακοινώσεις και μελέτες είναι προφανές ότι το debate της κατανάλωση του αλατιού έχει μόλις ξεκινήσει.

 

ΠΗΓΗ: stogiatro.gr

 

Μήπως περνάτε το μεγαλύτερο μέρος της μέρας –ή και της νύχτας– διαβάζοντας μηνύματα, σχολιάζοντας φωτογραφίες στο Facebook και το Instagram και απαντώντας σε emails, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι διακόπτετε κάθε λίγο και λιγάκι οτιδήποτε άλλο κάνετε;

Μήπως έχετε πιάσει τον εαυτό σας να περνά όλο και περισσότερο χρόνο με το κινητό στα χέρια;

Οι παραπάνω ερωτήσεις αποτελούν μέρος ενός νέου τεστ, το οποίο ονομάζεται smartphone compulsion test (τεστ εμμονής με το κινητό, σε ελεύθερη απόδοση) και αναπτύχθηκε από τον Ντέιβιντ Γκρίνφιλντ, επίκουρο καθηγητή ψυχιατρικής στην ιατρική σχολή του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ και ιδρυτή του Κέντρου Εθισμού στο Διαδίκτυο και στην Τεχνολογία.

«Δεν υπάρχουν καθιερωμένες κατευθυντήριες οδηγίες για την αξιολόγηση του εθισμού στο κινητό, όμως υπάρχουν κάποιες οδηγίες που έχουν διαμορφωθεί τα τελευταία 10-12 χρόνια για τον εθισμό στο διαδίκτυο και, πιο πρόσφατα, για την υπερβολική χρήση ή κατάχρηση κινητού τηλεφώνου» αναφέρει ο Γκρίνφιλντ και προσθέτει: «Έχουμε διαπιστώσει ότι επειδή το κινητό είναι μαζί μας συνεχώς, είναι πολύ πιο δύσκολο να διαχειριστούμε τη χρήση του και πιο πιθανό να μας οδηγήσει σε εμμονικές συμπεριφορές».

Το τεστ του Γκρίνφιλντ περιλαμβάνει 15 ερωτήσεις και η βαθμολογία που προκύπτει από τις απαντήσεις υποδεικνύει κατά πόσο η σχέση με το κινητό χαρακτηρίζεται ή τείνει να χαρακτηρίζεται από την εξάρτηση.

Απαντήστε στις ερωτήσεις με ΝΑΙ ή ΟΧΙ και στη συνέχεια δείτε τα αποτελέσματα.

1. Πιάνετε τον εαυτό σας να αφιερώνει περισσότερο χρόνο στο κινητό απ’ ό,τι νομίζετε;

2. Πιάνετε συστηματικά τον εαυτό σας να περνά απερίσκεπτα χρόνο κοιτώντας το κινητό;

3. Νιώθετε ότι χάνετε την αίσθηση του χρόνου όταν ασχολείστε με το κινητό;

4. Περνάτε περισσότερο χρόνο επικοινωνώντας με άλλους μέσω κινητού (SMS, tweets, emails κ.λπ.) παρά από κοντά;

5. Αυξάνεται όλο και περισσότερο ο χρόνος που περνάτε χρησιμοποιώντας το κινητό;

6. Έχετε ευχηθεί ποτέ να μπορούσατε να ασχολείστε λιγότερο με το κινητό;

7. Κοιμάστε συστηματικά με το κινητό ανοιχτό κάτω από το μαξιλάρι ή δίπλα σας;

8. Περνάτε μεγάλο μέρος της μέρας και της νύχτας διαβάζοντας και απαντώντας σε SMS, tweets, emails κ.λπ., ακόμη κι αν αυτό σημαίνει ότι διακόπτετε οτιδήποτε άλλο κάνετε;

9. Στέλνετε SMS, emails κ.λπ. όταν οδηγείτε ή κάνετε κάποια άλλη παρόμοια δραστηριότητα που απαιτεί την πλήρη προσοχή και συγκέντρωσή σας;

10. Αισθάνεστε ότι η χρήση του κινητού μειώνει ορισμένες φορές την παραγωγικότητά σας;

11. Διστάζετε να πάτε κάπου χωρίς το κινητό σας ακόμη και για λίγη ώρα;

12. Νιώθετε νευρικότητα ή αμηχανία αν ξεχάσετε το κινητό στο αυτοκίνητο ή στο σπίτι, αν δεν έχετε σήμα ή αν ξαφνικά χαλάσει το κινητό σας;

13. Έχετε το κινητό στο τραπέζι όταν τρώτε;

14. Όταν χτυπά το κινητό σας νιώθετε έντονη επιθυμία να δείτε ποιος είναι;

15. Πιάνετε τον εαυτό σας να τσεκάρει μηχανικά το κινητό πολλές φορές μέσα στη μέρα, ακόμη κι αν ξέρετε κατά βάθος ότι δεν υπάρχει τίποτα καινούριο ή σημαντικό να δείτε;

Βαθμολογία

Μετρήστε σε πόσες ερωτήσεις απαντήσατε ΝΑΙ.

1-2 ΝΑΙ: Η συμπεριφορά σας είναι απολύτως φυσιολογική.

3-4 ΝΑΙ: Η συμπεριφορά σας τείνει ελαφρώς να γίνει προβληματική ή εμμονική.

5 ΝΑΙ και πάνω: Η συμπεριφορά σας πιθανότατα είναι προβληματική ή εμμονική.

8 ΝΑΙ και πάνω: Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε ψυχολόγο, ψυχίατρο ή ψυχοθεραπευτή με εξειδίκευση στις συμπεριφορικές εξαρτήσεις.

 

Πηγή: MedicalDaily.com

Ο Διεθνής Οργανισμός Ερευνας για τον Καρκίνο, από τον οποίο αντλεί τις πληροφορίες ο ΠΟΥ, έχει δημιουργήσει μία λίστα 116 πραγμάτων που προκαλούν καρκίνο. Κι αν κάποια κόβονται, όπως το κάπνισμα, άλλα δεν είναι τόσο εύκολο να τα αποφύγει κανείς, όπως για παράδειγμα η ατμοσφαιρική ρύπανση.
Αυτή είναι η λίστα του Οργανισμού, για τα πράγματα που προκαλούν καρκίνο:
1. Κάπνισμα
2. Σολάριουμ
3. Παραγωγή αλουμινίου
4. Αρσενικό σε πόσιμο νερό
5. Παραγωγή αυραμίνης
6. Κατασκευή και επισκευή παπουτσιών
7. Καθαρισμός καμινάδων
8. Αεριοποίηση άνθρακα
9. Απόσταξη πίσσας
10. Παραγωγή οπτάνθρακα (καύσιμα)
11. Κατασκευή επίπλων και ντουλαπιών
12. Εξόρυξη αιματίτη με έκθεση σε ραδόνιο
13. Παθητικό κάπνισμα
14. Χυτήριο σιδήρου και χάλυβα
15. Κατασκευή ισοπροπανόλης
16. Κατασκευή πορφυρής βαφής
17. Επαγγελματική έκθεση ως ελαιοχρωματιστής
18. Στρώσιμο πεζοδρομίων και οροφών με πίσσα
19. Βιομηχανία ελαστικών
20. Επαγγελματική έκθεση σε ισχυρά σταγονίδια ανόργανων ενώσεων που περιέχουν θειικό οξύ
21. Μείγματα φυσικών αφλατοξινών (που παράγονται από μύκητες)
22. Αλκοολούχα ποτά
23. Καρπός αρέκα, που συχνά μασιέται με φύλλα μπετέλ
24. Κομμάτια μπετέλ χωρίς καπνό
25. Κομμάτια μπετέλ με καπνό
26. Λιθανθρακόπισσα
27. Πίσσα
28. Εσωτερικές εκπομπές από οικιακή καύση άνθρακα
29. Καυσαέρια ντίζελ
30. Ορυκτέλαια, χωρίς ή με ήπια θεραπεία
31. Φαινακετίνη, αναλγητικό και αντιπυρετικό φάρμακο
32. Φυτά που περιέχουν αριστολοχικό οξύ, το οποίο χρησιμοποιείται σε κινέζικα φυτικά φάρμακα
33. PCB, χρησιμοποιείται ευρέως σε ηλεκτρικές συσκευές και έχει απαγορευθεί σε πολλές χώρες από το ’70
34. Κινέζικα παστά ψάρια
35. Ελαια σχιστόλιθου
36. Αιθάλη
37. Προϊόντα καπνίσματος, δίχως καπνό
38. Σκόνη ξύλου
39. Επεξεργασμένο κρέας
40. Ακεταλδεΰδη
41. 4-Αμινοδιφαινύλιο
42. Αριστολοχικά οξέα και τα φυτά που περιέχουν τα
43. Αμίαντος
44. Αρσενικό και ενώσεις αρσενικού
45. Αζαθειοπρίνη
46. Βενζόλιο
47. Βενζιδίνη
48. Βενζοπυρένιο
49. Βηρύλλιο και οι ενώσεις του
50. Chlornapazine
51. Αιθυλενοχλωρυδρίνη
52. Χλωρομεθυλ-μεθυλαιθέρα
53. 1,3 βουταδιένιο
54. Βουτανεδιόλης διμεθανοσουλφονικό
55. Κάδμιο και οι ενώσεις του
56. Chlorambucil
57. Μεθύλ-CCNU
58. Ενώσεις χρωμίου
59. Κυκλοσπορίνη
60. Αντισυλληπτικά, ορμονικές, συνδυασμένες μορφές (εκείνες που περιέχουν και οιστρογόνα και προγεσταγόνα)
61. Αντισυλληπτικά, δια στόματος, εξακολουθητικές μορφές ορμονικής αντισύλληψης
62. Κυκλοφωσφαμίδη
63. Διαιθυλοστιλβοοιστρόλη
64. Βαφή μεταβολισμένη σε βενζιδίνη
65. ιός Epstein-Barr
66. Οιστρογόνα, μη στεροειδή
67. Οιστρογόνα, στεροειδή
68. Θεραπεία οιστρογόνων, μετά την εμμηνόπαυση
69. Αιθανόλη σε αλκοολούχα ποτά
70. Erionite
71. Οξείδιο αιθυλενίου
72. Etoposide, μόνο και σε συνδυασμό με σισπλατίνη και βλεομυκίνη
73. Φορμαλδεΰδη
74. Αρσενικούχο γάλλιο
75. Λοίμωξη από ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού
76. ιός Ηπατίτιδας Β (χρόνια μόλυνση)
77. ιός Ηπατίτιδας C (χρόνια μόλυνση)
78. Φυτικά σκευάσματα που περιέχουν φυτά τύπου αριστολόχια
79. Μόλυνση από ιό ανθρώπινης ανοσοανεπάρκειας τύπου 1
80. Ιός ανθρώπινου θηλώματος τύπου 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59 and 66
81. Λεμφοτροπικός ιός κυττάρων τύπου Ι
82. Μελφαλάνη
83. Methoxsalen
84. 4,4-μεθυλενο-δις (2-χλωροανιλίνη)
85. MOPP και άλλες συνδυασμένες χημειοθεραπείες με αλκυλιωτικούς παράγοντες
86. Αέριο μουστάρδας
87. 2-ναφθυλαμίνη
88. Ακτινοβολία νετρονίων
89. Ενώσεις νικελίου
90. ΝΝΚ
91. Ν-νιτροζονορνικοτίνη
92. Λοίμωξη από Opisthorchis viverrini
93. Ατμοσφαιρική ρύπανση
94. Αιωρούμενα σωματίδια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
95. Φώσφορος 32
96. Πλουτώνιο 239 και τα προϊόντα διάσπασής του
97. Βραχύβια ισότοπα, ανάμεσά τους ιώδιο 131 από ατυχήματα σε ατομικούς αντιδραστήρες και από πυρηνικά όπλα (έκθεση κατά την παιδική ηλικία)
98. Ραδιονουκλίδια σωματίδια α
99. Τα ραδιονουκλίδια, σωματιδίων β
100. Ράδιο-224 και τα προϊόντα διάσπασής του
101. Ράδιο-226 και τα προϊόντα διάσπασής του
102. Ράδιο-228 και τα προϊόντα διάσπασής του
103. Ραδόνιο 220 και τα προϊόντα διάσπασής του
104. Λοίμωξη από Schistosoma haematobium
105. Πυρίτιο κρυσταλλικό, αν εισπνευστεί σε μορφή χαλαζία, σε επαγγελματικούς χώρους
106. Ηλιακή ακτινοβολία
107. Ταλκ που περιέχει ίνες asbestiform
108. Tamoxifen
109. 2,3,7,8-tetrachlorodibenzo-para-dioxin
110. Thiotepa
111. Θόριο-232 και τα προϊόντα διάσπασής του
112. Treosulfan
113. Ορθο-τολουϊδίνη
114. Χλωριούχο βινύλιο
115. Υπεριώδης ακτινοβολία
116. Ακτίνες Χ και γ

 

ΠΗΓΗ: stogiatro.gr

Την 6η Υγειονομική Περιφέρεια Πελοποννήσου- Ιονίων Νήσων-Ηπείρου & Δυτικής Ελλάδας, στην Πάτρα, επισκέφθηκαν σήμερα το μεσημέρι ο αντιδήμαρχος κ. Ρεμπής Ζήκος και ο δημοτικός σύμβουλος της ελάσσονος μειοψηφίας, επικεφαλής της παράταξης 'Εποχή Δημιουργίας', κ. Γιώργος Γιάννος.

Οι δύο αντιπρόσωποι του Δήμου, συναντήθηκαν με τον υποδιοικητή της 6ης ΥΠΕ κ. Δημήτρη Κωστακιώτη αρμόδιο για θέματα των Κέντρων Υγείας και συζήτησαν μαζί του ζητήματα που απασχόλησαν εσχάτως το Δημοτικό Συμβούλιο και σχετίζονται με το ωράριο λειτουργίας και την έλλειψη προσωπικού στα Κέντρα Υγείας Θεσπρωτικού και Φιλιππιάδας, τα περιφερειακά Ιατρεία Παπαδατών και Άσσου αλλά και τα αγροτικά Ιατρεία Νικολιτσίου και Πολυσταφύλου, ζητήματα που έχουν δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας και αναστάτωση στους κατοίκους.

Σημειώνεται ότι η επίσκεψη του αντιδημάρχου και του δημοτικού συμβούλου στα γραφεία της 6ης ΥΠΕ στην Πάτρα, έρχεται ως συνέχεια επιστολής του Δήμου προς την 6η ΥΠΕ, όπου, μεταξύ άλλων, ζητείται η περαιτέρω ενίσχυση των δύο Κέντρων Υγείας του Δήμου και η λειτουργία τους σε 24ωρη βάση, αλλά και η ενίσχυση των Περιφερειακών και Αγροτικών Ιατρείων του Δήμου, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για ποιοτικότερη και αμεσότερη παροχή υπηρεσιών Υγείας και πρωτοβάθμια φροντίδας στους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής.

Ο κ. Κωστακιώτης δεσμεύτηκε ότι δεν θα διασαλευτεί το πρόγραμμα των δύο Κέντρων Υγείας τα οποία θα λειτουργούν σε δύο βάρδιες (πρωινή και απογευματινή) με βάση τον προγραμματισμό των διευθύνσεών τους, ενώ για το Κέντρο Υγείας Θεσπρωτικού τόνισε ότι θα διεξάγονται κανονικά και οι εφημερίες. Υποσχέθηκε επίσης ότι θα επαναλειτουργήσει το οδοντιατρείο του Κέντρου Υγείας Θεσπρωτικού, αλλά θα είναι ανοιχτό για μία ή δύο μέρες την εβδομάδα και θα συνεχιστεί το πρόγραμμα λειτουργίας των Περιφερειακών και Αγροτικών Ιατρείων.

Όχι πως δεν το γνωρίζαμε ή δεν το ψυχανεμιζόμασταν αλλά το απέδειξε και μελέτη: Η απώλεια της εργασίας αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου σε άτομα μέσης ηλικίας. Αυτό έδειξε πρόσφατη μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε Ιάπωνες άνδρες και γυναίκες και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Stroke της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας.

Τι βρήκε η μελέτη:
• Ότι εκείνοι που βιώνουν μία περίοδο ανεργίας έχουν αυξημένο κίνδυνο για εμφάνιση ισχαιμικού ή αιμορραγικού εγκεφαλικού επεισοδίου.
• Όταν επέστρεψαν στη δουλειά, οι άνδρες, αλλά όχι οι γυναίκες, εξακολουθούσαν να έχουν αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.
• Οι μακροχρόνια άνεργοι είχαν υψηλότερο κίνδυνο θνησιμότητας από εγκεφαλικό επεισόδιο. Σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ιαπωνία, οι εργαζόμενοι είναι μέρος ενός «συστήματος απασχόλησης εφ΄όρου ζωής», όπου οι άνδρες εργαζόμενοι αφοσιώνονται σε μια σταθερή δουλειά. «Αν χάσουν τη δουλειά, είναι πιθανό να απασχοληθούν σε χαμηλότερες θέσεις που δεν τους ικανοποιούν», εξηγεί ο Ehab Eshak, επικεφαλής της μελέτης και επισκέπτης αναπληρωτής καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Οσάκα στην Ιαπωνία.
Οι ερευνητές ανέλυσαν τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των αλλαγών στην απασχόληση μεταξύ 21.902 ανδρών και 19.826 γυναικών από την Ιαπωνία, ηλικίας 40-59, για περίπου 15 χρόνια. Κατά την περίοδο αυτή, 973 άνδρες υπέστησαν εγκεφαλικό επεισόδιο και 275 έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας του, ενώ 460 γυναίκες υπέστησαν εγκεφαλικό επεισόδιο και 131 πέθαναν από αυτό.
«Η ασφάλεια της απασχόλησης κατά τη διάρκεια των πιο παραγωγικών ηλικιών θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου εγκεφαλικού επεισοδίου», δήλωσε ο Hiroyasu Iso, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Οσάκα. «Εκείνοι που θα υποστούν απώλεια της εργασίας τους χρειάζονται βοήθεια για να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας σε μια ανάλογη δουλειά», πρόσθεσε.

 

ΠΗΓΗ: stogiatro.gr

Στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Novο Νοrdisk Ελλάς, με την επιστημονική υποστήριξη της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας (ΕΔΕ), η ομάδα «Τρέχουμε για να αλλάξουμε το διαβήτη» δίνει το παρόν στα δρομικά γεγονότα του ΣΕΓΑΣ «Run Greece- Αγώνες Πόλης για όλους».
Την Κυριακή 21 Μαΐου η ομάδα «Τρέχουμε για να αλλάξουμε το διαβήτη» θα συμμετάσχει σε όλες τις διαδρομές στα Ιωάννινα, δηλαδή των 10χλμ, των 5 χλμ. καθώς και τους παιδικούς αγώνες. Την ομάδα θα αποτελούν, εργαζόμενοι της Novo Nordisk Hellas με επικεφαλής τον Γενικό Διευθυντή της εταιρείας κ. Ολύμπιο Παπαδημητρίου, καθώς και μέλη της Πανηπειρωτικής Ένωσης για τον Νεανικό Διαβήτη (ΠΕΔΝΙ).
Στο ειδικά διαμορφωμένο περίπτερο της εταιρείας, στον εκθεσιακό χώρο των χορηγών- στην πλατεία Πύρρου Ιωαννίνων, κοντά στο σημείο εκκίνησης και τερματισμού θα πραγματοποιούνται δωρεάν μετρήσεις σακχάρου αίματος. Οι μετρήσεις θα γίνουν μεταξύ 9:00π.μ. και 12:30 μ.μ.
Η διευθύντρια εταιρικών υποθέσεων της Novo Nordisk Ελλάς κ. Μ. Καραγεώργου με αφορμή τον αγώνα του Run Greece στα Ιωάννινα δήλωσε: «Η εταιρεία μας, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης είναι για 2η συνεχή χρονιά επίσημος υποστηριχτής σε όλα τα δρομικά γεγονότα του ΣΕΓΑΣ. Σκοπός μας είναι να αυξήσουμε την ευαισθητοποίηση, να βελτιώσουμε την πρόληψη και να προάγουμε την έγκαιρη διάγνωση στο διαβήτη. Θα συνεχίσουμε μέσα στο 2017 να εντείνουμε τις προσπάθειες μας τόσο στο ευρύ κοινό όσο και στην πολιτική αρένα προκειμένου να αναχαιτιστεί η πανδημία του αιώνα που ονομάζεται διαβήτης».

O απαλός ήχος ενός ρυακιού, το θρόισμα των φύλλων λόγω μιας ριπής ανέμου είναι ήχοι που μπορούν να μας βοηθήσουν σημαντικά να χαλαρώσουμε. Γιατί συμβαίνει αυτό; Ερευνητές από τις ιατρικές σχολές των Πανεπιστημίων του Μπράιτον και του Σάσεξ βρήκαν ότι το άκουσμα των «φυσικών ήχων» επιδρά στα συστήματα που ελέγχουν την απόκριση στο άγχος και άλλες λειτουργίες του αυτόνομου νευρικού συστήματος, με σχετικές επιπτώσεις στην ηρεμία του εγκεφάλου.


Ενώ οι φυσικοί ήχοι και το «πράσινο» περιβάλλον έχουν συνδεθεί με την προώθηση της χαλάρωσης και της ευεξία, μέχρι σήμερα δεν είχε υπάρξει καμία επιστημονική απόδειξη του πώς προκαλούνται αυτά τα αποτελέσματα.
«Είμαστε όλοι εξοικειωμένοι με την αίσθηση της χαλάρωσης που επέρχεται με μια βόλτα στην εξοχή. Τώρα έχουμε στοιχεία από τον εγκέφαλο και το σώμα που μας βοηθούν στην κατανόηση αυτού του αποτελέσματος», σημείωσε η επικεφαλής της μελέτης, Δρ Cassandra Gould van Praag.
Σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη Mark Ware, η ομάδα της van Praag διεξήγαγε ένα πείραμα όπου οι συμμετέχοντες άκουγαν ήχους που καταγράφονταν από φυσικά και τεχνητά περιβάλλοντα, ενώ η δραστηριότητα του εγκεφάλου τους μετριόταν σε ένα μαγνητικό τομογράφο και η δραστηριότητα του αυτόνομου νευρικού συστήματος παρακολουθείτο μέσω των αλλαγών στον καρδιακό ρυθμό.

Όταν ακούμε ήχους της φύσης, ο εγκέφαλος αναζητά το σημείο της προσοχής έξω από τον χώρο, ενώ όταν οι ήχοι ήταν τεχνητοί μέσα σε αυτόν, όπως συμβαίνει με το άγχος, το μετα-τραυματικό στρες και την κατάθλιψη.

Όταν ακούμε ήχους της φύσης, υπάρχει επίσης μια αύξηση στη δραστηριότητα του νευρικού συστήματος που σχετίζεται με τη χαλάρωση του σώματος. Είναι ενδιαφέρον ότι, το ποσό της μεταβολής της δραστηριότητας του νευρικού συστήματος εξαρτάται από την αρχική κατάσταση των συμμετεχόντων: Τα άτομα που παρουσίαζαν μεγαλύτερο άγχος πριν από την έναρξη του πειράματος εμφάνισαν και τη μεγαλύτερη σωματική χαλάρωση όταν άκουσαν ήχους της φύσης, ενώ όσοι ήταν ήδη χαλαροί, εμφάνισαν μικρότερη επίδραση.

Ο καλλιτέχνης Mark Ware σχολίασε σχετικά: «Η συνεργασία τέχνης και επιστήμης μπορεί να είναι προβληματική, συχνά λόγω έλλειψης κοινής γνώσης και κοινής γλώσσας (μεταξύ επιστημόνων και καλλιτεχνών), η ομάδα του συγεκριμένου πανεπιστημίου ωστόσο, αναζητά ένα κοινό έδαφος. Σχεδιάζουμε ήδη να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας και να διευρευνήσουμε πώς τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στη δημιουργία και την κατανόηση εγκαταστάσων ή ταινιών, για την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων», πρόσθεσε.

 

ΠΗΓΗ: stogiatro.gr

Τα οφέλη του σεξ για την υγεία είναι γενικώς γνωστά αλλά τώρα έρχεται να προστεθεί άλλη μια συσχέτιση αυτού με την μνήμη. Μελέτη έδειξε πώς μπορεί να επηρεάσει η συχνή σεξουαλική δραστηριότητα τη μνήμη μας και να την ενισχύσει.

Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη οι γυναίκες με δραστήρια σεξουαλική ζωή πετυχαίνουν καλύτερες βαθμολογίες στα τεστ αξιολόγησης της λεγόμενης ενεργής μνήμης, η οποία είναι υπεύθυνη για την προσωρινή αποθήκευση και επεξεργασία των πληροφοριών.

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι Καναδοί επιστήμονες ρώτησαν 78 νεαρές γυναίκες (ηλικίας 28 έως 29 ετών) πόσο συχνά κάνουν σεξ και στη συνέχεια τις υπέβαλαν σε μια σειρά από τεστ μνήμης. Τα τεστ αφορούσαν την απομνημόνευση και την ανάκληση λέξεων και προσώπων ώστε να αξιολογηθεί η λειτουργία της ενεργής μνήμης τους.

Οι γυναίκες που έκαναν συχνότερα σεξ ήταν και αυτές που πέτυχαν τις υψηλότερες βαθμολογίες στα τεστ, κάτι που, σύμφωνα με τους επιστήμονες, οφείλεται –εν μέρει τουλάχιστον– στη θετική επίδραση του σεξ στην εγκεφαλική λειτουργία. Μάλιστα, παρατηρήθηκε ότι οι πιο σεξουαλικά δραστήριες γυναίκες είχαν καλύτερες επιδόσεις στην απομνημόνευση λέξεων παρά προσώπων. Πώς εξηγείται αυτό; Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η επεξεργασία των λέξεων ελέγχεται από τον ιππόκαμπο, ενώ στην απομνημόνευση προσώπων εμπλέκονται άλλες περιοχές του εγκεφάλου.

Αν και στη νέα μελέτη συμμετείχαν μόνο γυναίκες, αντίστοιχες έρευνες στο παρελθόν έχουν υποδείξει ότι το συχνό σεξ έχει τα ίδια οφέλη και για τους άνδρες.

ΠΗΓΗ! stogiatro.gr

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Περιφέρειας Ηπείρου για τη δημιουργία δικτύου φορητών αυτόματων απινιδωτών στις τέσσερις περιφερειακές ενότητες, την Τετάρτη 19 Απριλίου και ώρα 8.30 μ.μ. έχει προγραμματιστεί η τοποθέτηση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή στην Κεντρική Πλατεία της Νέας Κερασούντας Πρέβεζας.

Ο απινιδωτής είναι χορηγία του κ. Χασίδη Χρήστου, προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ζηρού.

Τις ευχαριστίες τους προς τους χορηγούς αυτόματων εξωτερικών απινιδωτών, εκφράζουν η Περιφέρεια και η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας, τονίζοντας πως:  “Πρόκειται για μια τεράστια προσφορά εκ μέρους τους που συμπαραστάθηκαν σε αυτή την προσπάθεια. Σε αυτή τη δύσκολη εποχή που ζούμε, μόνο με δράσεις αλληλεγγύης μπορούμε να κρατήσουμε την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο”.

More Articles ...

aimilios

  karta

tsiolis

podilata

 

 KarzPreveza

 

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη θρησκευτική γιορτή του Χριστιανισμού, σίγουρα του έτους στην Ελλάδα, καθώς μνημονεύει όχι μόνο τον θάνατο του Χριστού αλλά κυρίως την Ανάσταση –το απόλυτο σύμβολο της αναγέννησης, της μετάβασης από τον θάνατο στη ζωή, της ελπίδας. Μέχρι το Πάσχα, όμως, διαβαίνουμε μία περίοδο γεμάτη ενδιαφέροντα έθιμα και παραδόσεις, τις οποίες αξίζει να θυμόμαστε όχι απαραίτητα για να αποδεικνύουμε την πίστη μας, αλλά επειδή πραγματικά αποτελούν ένα ευτυχές διάλειμμα από την καθημερινότητα και συμβάλουν στην ανάγκη μας να νιώθουμε ότι κάπου ανήκουμε, ότι μοιραζόμαστε κάποιες κοινές αξίες. Άλλωστε, η περίοδος αυτή είναι και αγαπημένη των παιδιών που την περιμένουν πώς και πώς αφού σχεδόν κάθε μέρα τα περιμένει κάτι καινούργιο.

Τα ελληνικά έθιμα του Πάσχα

Η βδομάδα των Παθών είναι η Μεγάλη Βδομάδα γιατί μεγάλα είναι κι αυτά που θα συμβούν. Στην Κεφαλονιά λένε:

"Μεγάλη Δευτέρα, μεγάλη μέρα.
Μεγάλη Τρίτη, μεγάλη κρίση.
Μεγάλη Τετάρτη, μεγάλο σκοτάδι.
Μεγάλη Πέφτη, δάκρυο πέφτει.
Μεγάλη Παρασκευή, θλίψη πολλή.
Μεγάλο Σαββάτο, χαρές γιομάτο.
Μεγάλη Λαμπρή, χάσκα μούσκα αυγό κι αρνί."

Μεγάλη Δευτέρα: Νηστεία για όλους

Στις μέρες μας, τη Μεγάλη Δευτέρα ξεκινούν πολλοί τηννηστεία της Μεγάλης Εβδομάδαςμέχρι να κοινωνήσουν το Μεγάλο Σάββατο. Τα παλαιότερα χρόνια, οι κοπέλες πίστευαν πως "της νηστικής καρδιάς πιάνει η ευχή" και έτσι μετά τη νηστεία θα έβρισκαν γαμπρό.

Η Μεγάλη Δευτέρα είναι αφιερωμένη στον Ιωσήφ, ο οποίος έχει μεγάλη σχέση με το Πάσχα, αφού -σύμφωνα με τις γραφές- αυτός έφερε τον λαό του Ισραήλ στην Αίγυπτο, οπού και έμειναν αιχμαλωτισμένοι μέχρι την εποχή που ο Μωυσής με την βοήθεια του Θεού τους πήρε από την Αίγυπτο για να τους φέρει στη Γη Χαναάν. Το εβραϊκό Πάσχα, λοιπόν, γιορτάζει το πέρασμα του Αγγέλου που στάλθηκε από τον Θεό για να σκοτώσει όλα τα πρωτότοκα παιδιά των Αιγυπτίων χωρίς να πειράξει τα παιδιά όσων Ισραηλιτών είχαν σημαδέψει τις πόρτες των σπιτιών τους με αίμα αρνιού.

Μεγάλη Τρίτη: Καθαριότητα

Η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη στοκαθάρισμα του σπιτιού. Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, τη Μεγάλη Τρίτη φτιάχνονται και τα κουλουράκια και τσουρέκια, έθιμο που συνήθως γίνεται Μ. Πέμπτη.  

Τη Μεγάλη Τρίτη στην εκκλησία διαβάζεται η Παραβολή των Δέκα Παρθένων, ενώ το βράδυ ψάλλεται το τροπάριο της Κασσιανής.

Μεγάλη Τετάρτη: Η νέα ζύμη

Παλαιότερα, κάθε χρόνο τη Μ. Τετάρτη παρασκευαζόταν η νέα ζύμη -το προζύμι της χρονιάς. Στις γειτονιές της Αθήνας, μάλιστα, οι γυναίκες της εκκλησίας πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι, μάζευαν αλεύρι και το ζύμωναν χωρίς προζύμι. Το πήγαιναν στον παπά και εκείνος ακουμπούσε πάνω του τον σταυρό με το Τίμιο Ξύλο και το αλεύρι φούσκωνε. Αυτό θα ήταντο προζύμι της χρονιάςκαι οι εκκλησιάρισσες μοίραζαν από λίγο σε κάθε σπίτι.

Τη Μεγάλη Τετάρτη διαβάζεται το μύρωμα του Ιησού από την αμαρτωλή, κατά την διάρκεια του οποίου μιλά για τον επερχόμενο θάνατό του. Το απόγευμα της Μεγάλης Τετάρτης, στις εκκλησίες μας, τελείται το Μυστήριο του Μεγάλου Ευχελαίου.

Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, οι γυναίκες πηγαίνουν στο Μεγάλο Ευχέλαιο, έχοντας μαζί τους μια σουπιέρα με αλεύρι. Σε αυτό στερεώνουν τρία κεριά, τα οποία καίνε κατά την τέλεση του Μυστηρίου. Το αλεύρι αυτό, το χρησιμοποιούν για να φτιάξουν τα πασχαλινά κουλούρια την επόμενη ημέρα.

Μεγάλη Πέμπτη: Κοκκινοπέφτη

Την Μεγάλη Πέμπτη γίνεται τοβάψιμο των αυγών, που μαρτυρά το αίμα του Ιησού που χύθηκε στα μαρτύριά του. Για αυτό και τη λέμε Κόκκινη Πέφτη ή Κοκκινοπέφτη.Το αυγό έχει έναν ακόμα συμβολισμό ως προς την Ανάσταση. Με το αυγό οι Χριστιανοί συμβόλισαν τον τάφο, από τον οποίο εξήλθε όταν αναστήθηκε ο Χριστός –εξ ου και το σπάσιμο των αυγών μετά την Ανάσταση.

Τη Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ, αφού τελειώσουν τα 12 Ευαγγέλια, κοπέλες αναλαμβάνουν ναστολίσουν τον επιτάφιομε όλα τα ανοιξιάτικα λουλούδια. Βιολέτες, τριαντάφυλλα, μενεξέδες. Φτιάχνουν στεφάνια και γιρλάντες, ενώ ψέλνουν το μοιρολόγι της Παναγίας. Το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, οι γυναίκες αγρυπνούν στην εκκλησία και μοιρολογούν το Χριστό.Προσκυνάνε τον Επιτάφιο όλοι και περνάνε από κάτω"για να τους πιάσει η χάρη του Χριστού".

Σε μερικά μέρη τη Μεγάλη Πέμπτη ετοιμάζουν τονΙούδα. Με παλιά ρούχα φτιάχνουν το ομοίωμα του και το περιφέρουν από σπίτι σε σπίτι ζητώντας "καψίδια". Κάθε νοικοκυρά δίνει ό,τι της βρίσκεται. Κληματόβεργες, λινάτσες ή του ρίχνει πετρέλαιο.

Το Θείο Δράμα προχωρά προς την αποκορύφωσή του. Την ημέρα εκείνη έγινε ο Μυστικός Δείπνος –από εκεί ξεκινά το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Το ίδιο βράδυ ο Ιούδας προδίδει τον Χριστό, ο οποίος συλλαμβάνεται στον κήπο της Γεσθημανής, όπου έχει πάει για να προσευχηθεί με τους μαθητές του.

Επίσης, σε πολλές περιοχές της χώρας τη Μ. Πέμπτη οι γυναίκες ζυμώνουν τσουρέκια ή τις λεγόμενες«κουλούρες της Λαμπρής», οι οποίες επίσης συμβολίζουν την Ανάσταση, καθώς το αλεύρι μεταμορφώνεται με το ζύμωμα και γίνεται ψωμί.

Στην εκκλησία το βράδυ ψέλνονται τα Δώδεκα Ευαγγέλια, ενώ περιφέρεται και ο Σταυρός του Ιησού, συμβολίζοντας τη Σταύρωσή του. Αργότερα γίνεται και ο στολισμός του Επιταφίου από γυναίκες και κορίτσια. Σε πολλά μέρη της Ελλάδα, μάλιστα, οι γυναίκες διανυκτερεύουν στην εκκλησία, «φυλάγουν και μοιρολογούν το Χριστό» όπως συνηθίζουν να κάνουν για κάθε αγαπημένο τους νεκρό. Σε κάποιες εκκλησίες, ωστόσο, ο στολισμός του Επιταφίου γίνεται Παρασκευή μεσημέρι.

Μεγάλη Παρασκευή: Πένθος μεγάλο

Η Μεγάλη Παρασκευή αναπαριστά την δίκη του Ιησού από τον Πόντιο Πιλάτο, τη μαρτυρική του πορεία προς τον Γολγοθά και τη Σταύρωση. Πρόκειται για τηνημέρα των Παθών. Σύμφωνα με τις γραφές, το μαρτύριο του Ιησού στον Σταυρό θα κρατήσει 6 ώρες, ενώ το μεσημέρι γίνεται ο ενταφιασμός του –ο λόγος για την τελετή της Αποκαθήλωσης και του ενταφιασμού που η εκκλησία κάνει το μεσημέρι.

Το βράδυ τελείται η περιφορά του Επιταφίου, ενώ οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα όλη την ημέρα. Σε άλλα μέρη της Ελλάδας τα λουλούδια του Επιταφίου φυλάσσονται, μετά την περιφορά, από τους πιστούς γιατί θεωρούνται θαυματουργά.

Για τους πιστούς η νηστεία της ημέρας είναι αυστηρότατη και απαγορεύει ακόμα και το λάδι, ενώ το έθιμο απαγορεύει κάθε εργασία την ημέρα αυτή. Σε πολλές περιοχές της χώρας φτιάχνουν ένα ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο παραδίδουν στη φωτιά μετά την περιφορά του Επιταφίου. Επίσης, την ημέρα αυτή οι πιστοί συνηθίζουν να επισκέπτονται τους τάφους των νεκρών συγγενών και φίλων.

Μεγάλο Σάββατο: Χριστός ανέστη

Η γιορτή της Ανάστασης και η τελευταία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής. Σε πολλές εκκλησίες με την πρωινή λειτουργία της Πρώτης Ανάστασης. Σύμφωνα με τις γραφές, επειδή ο Ιησούς είχε αναγγείλει την ανάστασή του, ο Πιλάτος εγκιθιστά φρουρά έξω από το μνήμα του, ώστε να μη μπορέσουν οι μαθητές του να κλέψουν το σώμα του και να ισχυριστούν ότι αναστήθηκε. Ωστόσο, η Πρώτη Ανάσταση συμβολίζει ότι, ενώ το σώμα του βρίσκεται στον τάφο, ο Ιησούς κατεβαίνει προσωρινά στον Άδη για να μεταφέρει στους νεκρούς το Λόγο του. Άλλωστε, και στην ψαλμωδία της Θείας Λειτουργίας την ημέρα εκείνη αναγγέλλεται η Ανάσταση του Χριστού.

Στα Ιεροσόλυμα τελείται η Αφή του Αγίου Φωτός και της Ανάστασης το Μεσημέρι, ενώ στην Ελλάδα γίνεται το βράδυ, συνήθως τα μεσάνυχτα, κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, οπότε μοιράζεται τοΆγιο Φωςαπό λαμπάδα σε λαμπάδα και ψάλλεται το Χριστός Ανέστη, συνοδεία βεγγαλικών.

Οι πιστοί μετά το τέλος της λειτουργίας μεταφέρουν το Άγιο Φως στα σπίτια τους και το έθιμο θέλει να το φυλάνε μη σβήσει για σαράντα ημέρες. Κατά τη διάρκεια της ημέρας του Μεγάλου Σαββάτου οι πιστοί νηστεύουν αυστηρά. Ωστόσο, μετά την Ανάσταση, οπότε ξεκινά η γιορτή, η παράδοση επιβάλλει το σπάσιμο και φάγωμα των αυγών αλλά και της μαγειρίτσας που έχει προετοιμαστεί από το πρωί.

Επίσης, από το Σάββατο, θέλει η παράδοση, και την προετοιμασία της ψησταριάς και της σούβλας για το αρνί ή το κατσίκι που θα φαγωθεί την επομένη.

Τα αναστάσιμα έθιμα ανά την Ελλάδα είναι πολλά. Στο Λεωνίδιο τα παιδιά πετούνπολύχρωμα αερόσταταστον ουρανό. Στην Κέρκυρα με την Πρώτη Ανάσταση σπάνε τουςΜπότηδες, κανάτια γεμάτα νερό που συμβολίζουν έναν τεχνητό σεισμό, όπως αυτός που έγινε όταν αναστήθηκε ο Χριστός. Στο Βροντάδο της Χίου δύο ενορίες ρίχνουνρουκέτες, ενώ εκρηκτική Ανάσταση γίνεται και στον Μαραθόκαμπο της Σάμου. Στην Καλαμάτα γίνεταισαϊτοπόλεμοςμε εύφλεκτα υλικά, ενώ στη Ζάκυνθο με την Πρώτη Ανάσταση απελευθερώνονταιλευκά περιστέρια.

Κυριακή του Πάσχα: Αυγό, γλέντι κι αρνί!

Πρόκειται για τη μεγάλη γιορτή της Λαμπρής. Από νωρίς το πρωί ψήνεται ο παραδοσιακός οβελίας στη σούβλα, ενώ συγκεντρώνονται φίλοι και συγγενείς γύρω από το εορταστικό τραπέζι για να φάνε και να γλεντήσουν μέχρι αργά το απόγευμα.

Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή του χριστιανισμού. Η λέξη έχει τις ρίζες της στην αρχαία Αίγυπτο. Με το "Πισάχ" -η λέξη σημαίνει διάβαση- οι Αιγύπτιοι γιόρταζαν τη διάβαση του ήλιου από τον ισημερινό, την εαρινή δηλαδή ισημερία και μαζί της τον ερχομό της άνοιξης. Οι Εβραίοι καθιέρωσαν και αυτοί τη γιορτή με την ονομασία "Πεσάχ" (διάβαση-υπέρβαση) σε ανάμνηση της απελευθέρωσης τους από τους Αιγυπτίους και της διάβασης της Ερυθράς θάλασσας.

Στη χριστιανική γιορτή δόθηκε το όνομα "Πάσχα" και με απόφαση της Α' Οικουμενικής Συνόδου, το 325 μ.Χ., ορίστηκε να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά από την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.

Το Πάσχα, ο λαός, μαζί με την "εκ νεκρών Ανάσταση" του Χριστού, τη νίκη Του δηλαδή ενάντια στο θάνατο, γιορτάζει και την ανάσταση της άνοιξης, το ξύπνημα της φύσης μετά τη νάρκη του χειμώνα.

Ανακοίνωση ΟΠΕΚΕ για τις νέες δηλώσεις ΟΣΔΕ: Ο ΟΠΕΚΕΠΕ, ενόψει της έναρξης περιόδου υποβολής της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, προγραμματίζει ενημερωτικές εκδηλώσεις σε πολλές πόλεις σε όλες τις Περιφέρειες της χώρας, με θέμα: «OΣΔΕ 2017-Σωστή υποβολή της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης 2017».
Γνωρίζοντας την τεράστια σημασία που έχει η σωστή υποβολή της Αίτησης, τόσο για την έγκαιρη και πλήρη πληρωμή της ενίσχυσης στους αγρότες, όσο για την αποφυγή προστίμων και καταλογισμών για τη χώρα μας, ο ΟΠΕΚΕΠΕ προσκαλεί τους ενδιαφερόμενους παραγωγούς να συμμετέχουν στην ενημερωτική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στην Περιφέρειά τους.
Στόχος των εκδηλώσεων είναι η ενημέρωση των γεωργών και κτηνοτρόφων της χώρας σχετικά με τα σημεία που πρέπει να προσέξουν και τα παραστατικά που πρέπει να διαθέτουν κατά την υποβολή της Αίτησης και κατά τους μετέπειτα ελέγχους του ΟΠΕΚΕΠΕ, έτσι ώστε να μειωθούν όσο είναι δυνατό, τα λάθη και οι παραλείψεις που οδηγούν σε προβλήματα στην πληρωμή τους. Τέλος, θα ενημερωθούν για άλλα θέματα που συνδέονται με τις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων, συνδεδεμένες ενισχύσεις, το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης κλπ.
Η παρουσία όλων των ενδιαφερόμενων παραγωγών είμαστε βέβαιοι ότι θα βοηθήσει ιδιαίτερα, καθώς ο ενημερωμένος παραγωγός δηλώνει σωστά και πληρώνεται έγκαιρα, χωρίς μειώσεις και καθυστερήσεις. Τονίζεται ότι όσο νωρίτερα υποβληθεί η αίτηση, με δεδομένο ότι η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων λήγει στις 15/5 αυστηρά, τόσο περισσότερο χρόνο θα έχει στη διάθεσή του ο παραγωγός για διόρθωση λαθών πριν την πληρωμή. Επομένως, καλούμε όλους τους παραγωγούς, με το που θα ανακοινωθεί η έναρξη υποβολής των αιτήσεων να σπεύσουν είτε στα πιστοποιημένα κέντρα υποβολής Δηλώσεως (Κ.Υ.Δ) είτε μόνοι τους μέσω του opekepe.gr να υποβάλουν την αίτησή τους.

Σε ό,τι αφορά την Πρέβεζα, η σχετική εκδήλωση είναι προγραμματισμένη για την Τρίτη 5 Απριλίου 2017, και ώρα 11:30 π.μ. στην "Θεοφάνειο Αίθουσα Τέχνης".


Ο Σύλλογος Ηπειρωτών Νομού Τρικάλων σε ανακοίνωσή του γνωστοποιεί ότι "διοργανώνει μονοήμερη εκδρομή την Κυριακή 16 Οκτωβρίου 2016 στην πανέμορφη πόλη των Ιωαννίνων, στο γραφικό Μέτσοβο και την ξακουστή Ζίτσα με τα αξιοθέατά της. Στην πόλη των Ιωαννίνων θα γίνει περιήγηση στο κάστρο με το πρόσφατα εγκαινιασμένο -από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας- μουσείο της αργυροτεχνίας, στο βυζαντινό μουσείο και στο μουσείο του Ασλάν Πασά. Στη συνέχεια θα γίνει επίσκεψη στο νησί του Αλή Πασά και στο μουσείο κέρινων ομοιωμάτων.

Δηλώσεις συμμετοχής :
Πρόεδρος: Νίκη Χύτα 6937385053
Γραμματέας: Αθηνά Οικονόμου 6978948775
Ταμίας: Παναγιώτης Φλώρος 6977672318"

Το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων σε ανακοίνωσή ου αναφέρει ότι: "Συμμετέχει στη δράση «Εβδομάδα Συγκέντρωσης Φαρμάκων» που διοργανώνεται από τον Οργανισμό Κοινωνικής Προστασίας Αλληλεγγύης και Προσχολικής Αγωγής του  Δήμου Ιωαννιτών, για τις μεγάλες ανάγκες που αντιμετωπίζει το Κοινωνικό Φαρμακείο Αλληλεγγύης της πόλης μας.

Η συγκέντρωση των φαρμάκων θα πραγματοποιείται τις πρωινές ώρες από τις 10 έως τις 14 Οκτωβρίου στο θυρωρείο του κτηρίου Διοίκησης (Μεταβατικό Κτήριο).   

Παρακαλώ θερμά για τη συμμετοχή όλων μας στη συγκεκριμένη δράση και πρωτοβουλία.

Ο Πρύτανης

Καθηγητής Γεώργιος Δ.Καψάλης"       

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 5ο φεστιβάλ χορωδιών στην Πανηπειρωτική. Χοροδιδάσκαλος ο Βαγγέλης Κώτσος

Τα πολυκαταστήματα JUMBO ζητούν για το κατάστημα στην Πρέβεζα στην περιοχή του Λούρου, Υπεύθυνο Τμήματος.