ΜΟΥΣΙΚΗ

«Στις 20 Σεπτέμβρη του 1926, ο ελληνικής καταγωγής βιολιτζής Αλέξης Ζούμπας ηχογραφεί ένα από τα πιο συγκλονιστικά μουσικά κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ.», αναφέρει η Amanda Petrusich των New York Times.

Πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τη μουσική του μέσω του Cristopher King. Μέσα από μία τεράστια συλλογή βινυλίων, ο μουσικός παράγωγος της πρότεινε να ακούσει τον Ζούμπα. Είχε μάθει τόσο καλά το γούστο της, που ήταν σίγουρος ότι ο Έλληνας βιολιστής θα την μάγευε με το Ηπειρώτικο Μοιρολόι. Και δεν έπεσε έξω.

Ο Αλέξης Ζούμπας ηχογράφησε το μοιρολόι στις 20 Σεπτεμβρίου του 1926, ένα θρήνο που μέχρι σήμερα ψάλλεται πάνω από τάφους στην Ήπειρο. Είναι λίγο μεγαλύτερο από τέσσερα λεπτά και άρτια εκτελεσμένο. Δεν είναι όμως η τεχνική που μάγεψε τη δημοσιογράφο. "Υπάρχει μια παλλόμενη υστερία στο παίξιμό του, η κάθε νότα τρέμει σα να υπέφερε πρόσφατα από μία συναισθηματική κατάρρευση". Λέγεται ότι εκείνη την περίοδο, ο Ζούμπας είχε βυθιστεί στη μελαγχολία της ξενιτιάς και της νοσταλγίας για την Ελλάδα, έχοντας περάσει στην Αμερική ήδη 16 χρόνια.

Σε μια προσπάθεια να μάθει τι ακριβώς ήταν αυτό που τον συγκίνησε τόσο πολύ, ώστε να δημιουργήσει ένα τόσο έντονο μοιρολόι, ποιος χαμός τον έφερε σε αυτή τη συναισθηματική κατάσταση, η Petrusich ταξίδεψε μέχρι την Ήπειρο και οι New York Times κατέγραψαν το οδοιπορικό της. Μετά από προτροπή του King, έφτασε στο χωριό Βίτσα. Ήθελε να ζήσει από κοντά την εμπειρία ενός μοιρολογιού, ενός λαϊκού πανηγυριού, αφού ο King της είχε πει ότι "αυτά τα τραγούδια ζουν και πεθαίνουν στα βλέμματα, τις χειραψίες και τις αγκαλιές που ανταλλάσσουν οι άνθρωποι στο άκουσμά τους". Ο παραγωγός, που ταξιδεύει όσο πιο συχνά μπορεί στην Ήπειρο, επέλεγε πάντοτε αυτό το μεσαίου μεγέθους χωριουδάκι, που βρίσκεται ψηλά στην οροσειρά την Πίνδου και διοργανώνει το ετήσιο πανηγύρι του στις 14-17 Αυγούστου. Ως δημοσιογράφος, η Petrusich πίστευε ότι ο καλύτερος τρόπος να λύσει το μυστήριο που την απασχολούσε ήταν να κάνει αυτό το ταξίδι και να ζήσει όλη αυτή την εμπειρία. Έτσι εκείνο το καλοκαίρι έκαναν μαζί το μεγάλο ταξίδι από την Αμερική στο ορεινό χωριουδάκι της Ηπείρου.

Η Petrusich χρησιμοποίησε για τη Βίτσα τη φράση "ασυνήθιστα ειδυλλιακή". Εντυπωσιάστηκε από τα ολόλευκα σπίτια από ασβεστόλιθο με τις "ελάχιστες παραχωρήσεις στην νεωτερικότητα". Διάβασε για την ιστορία της, από τους Βυζαντινούς μέχρι τον Λόρδο Βύρωνα, θαύμασε την καθαρή και γεμάτη υγεία ατμόσφαιρα του τόπου, τα καλντερίμια και τα πλατάνια στην κεντρική πλατεία. Στο χωριό που οι περισσότεροι επιστρέφουν το καλοκαίρι, το αυγουστιάτικο πανηγύρι του σφύζει από κόσμο, τραγούδι και χορό. Η δημοσιογράφος έφαγε σουβλάκια, ήπιε τσίπουρο και έζησε μέσα σε ένα κλίμα "χαρούμενο, σχεδόν ενθουσιώδες". Έμαθε, από έναν 33χρονο ντόπιο, ότι το πανηγύρι γίνεται για να γιορτάσουν οι άνθρωποι ότι "σήμερα είμαστε εδώ μαζί και του χρόνου μπορεί να μην είμαστε και γι' αυτό χορεύουμε, και γι' αυτό κλαίμε".

Το μοιρολόι που άνοιξε το πανηγύρι ήταν αυτοσχεδιασμός, όπως είναι όλα τα μοιρολόγια, με εξαίρεση την ύπαρξη ορισμένων μουσικών δεικτών που συνθέτουν το είδος. Οι περισσότερες παραδοσιακές Ηπειρώτικες ενορχηστρώσεις αποτελούνται από κλαρίνο, βιολί, λαούτο και ντέφι. Η μελωδία του είναι ταραγμένη και ορισμένες φορές, αν η εκτέλεση είναι πολύ καλή, το μοιρολόι μπορεί να "ξεδιαλύνει πράγματα μέσα σου". Είναι "γι' αυτούς που δεν είναι εδώ".

Η εκτέλεση του "Ηπειρώτικου Μοιρολογιού" που άκουσε και έζησε η Petrusich σε εκείνο το πανηγύρι δεν ήταν ίδια με του Ζούμπα, αφού δεν μπορεί να υπάρχει το ίδιο μέγεθος απελπισίας κάθε φορά. Αυτό που άκουσε η δημοσιογράφος στη Βίτσα ήταν μια πιο απαλή εκδοχή της σύνθεσης, με λιγότερη ταραχή μέσα της αλλά εμποτισμένη με "μία ανείπωτη πείνα". Το βλέμμα του Γρηγόρη Καψάλη, ο οποίος εκτελούσε το κομμάτι στο κλαρίνο, ήταν μαλακό, συχνά έχανε στην εστίασή του και έμοιαζε χαμένο. Κατά τη διάρκεια του μοιρολογιού, οι ντόπιοι ξεκίνησαν τους παραδοσιακούς τους χορούς. Η Petrusich σηκώθηκε και μπήκε στον κύκλο, κάνοντας "συνεχόμενες και γελοίες προσπάθειες" να ακολουθήσει τα πολύπλοκα βήματα του χορού. Την επόμενη μέρα, ο Καψάλης της είπε ότι την χάρηκε γιατί "είχε μπει στο πνεύμα".

Μέσα από την έρευνά της, η δημοσιογράφος ανακάλυψε ότι η δύναμη της Ηπειρώτικης μουσικής, που αποτελεί την πηγή και τη δομή της εμπειρίας του πανηγυριού, προέρχεται από την έντονη απομόνωση του τόπου. Οι μουσικές αυτές συνθέσεις συχνά μιμούνται τις "σκληρές φιγούρες του τοπίου" και τα όργανα αναπαράγουν φυσικούς ήχους.

Μετά την δεύτερη μόλις μέρα παραμονής της στο χωριό, η Petrusich ένιωσε πως είχε παρασυρθεί σε μία "κατάσταση συνεχούς παραζάλης" και πως η μουσική την "γιάτρευε". Η αντίληψη για τις θεραπευτικές ικανότητες των μοιρολογιών και των πανηγυριώτικων τραγουδιών είναι ιδιαίτερα έντονη στην Ήπειρο και οι μουσικοί θεωρούνται κάποιου είδους ψυχολόγοι. Βλέπουν τι είναι "σπασμένο" και προσπαθούν να το φτιάξουν, όπως της είπε ένας ντόπιος μουσικός. Τα πανηγύρια είναι ένα λαϊκό τελετουργικό κάθαρσης.

Την τελευταία μέρα του πανηγυριού, ο King την ξύπνησε στις 8 το πρωί, αφού είχανε πέσει για ύπνο μόλις 3 ώρες πριν. "Ετοιμάζονται". Η Petrusich σηκώθηκε και τον ακολούθησε στην κεντρική πλατεία του χωριού. Είχε έρθει η ώρα για τον τελευταίο χορό. Οι ντόπιοι ήταν ακόμα εκεί, εξαντλημένοι αλλά χαρούμενοι, ακόμα στην "πίστα". Ένας άντρας, μεγάλος σε ηλικία, την πλησίασε και της είπε: "Κατάλαβες; Βλέπεις; Δεν χρειαζόμαστε γιατρούς! Είμαστε χαρούμενοι!". Εκείνο το πρωί η Amanda Petrusich άφησε το δημοσιογραφικό της μπλοκάκι στην άκρη και μπήκε στο χορό. Οι ντόπιοι συνόδευσαν την μπάντα στην έξοδο του χωριού, όπου και έκαναν έναν κύκλο γύρω τους, αποχαιρετώντας τους με χειροκροτήματα και χορό.

Με ένα μαγικό τρόπο όλοι ησύχασαν ταυτόχρονα. Μετά από ένα σιγανό κλάμα μικρής διάρκειας, "από εκείνο που δεν αντιλαμβάνεσαι μέχρι να φτάσει η αλμύρα στα χείλη σου", ξεκίνησαν όλοι μαζί την επιστροφή στο χωριό. "Ήταν σαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Όλοι αγκαλιάζονταν και έδιναν ευχές". Στο τέλος βγήκε και η απαραίτητη αναμνηστική φωτογραφία. Η ατμόσφαιρα της ξενιτιάς, η ίδια που συγκίνησε τον Αλέξη Ζούμπα έναν αιώνα πριν, είχε αρχίσει να ξεθωριάζει. Η εμπειρία της Petrusich από το 3ήμερο πανηγύρι της είχε τελικά δώσει ένα κομμάτι της απάντησης που αναζητούσε.

"Αυτό που μάλλον διέλυσε τόσο πολύ συναισθηματικά τον Ζούμπα σε εκείνο το studio της Νέας Υόρκης ήταν η σκέψη ότι ίσως δεν θα κατάφερνε ποτέ να γυρίσει πίσω. Για εμάς, τουλάχιστον, υπήρχε η ελπίδα ότι όσα νιώσαμε θα μας ακολουθούσαν όλο το χρόνο, μέχρι την επιστροφή μας το επόμενο καλοκαίρι".

Πηγή: The New York Times, LIFO.gr.

e horos logo

  tsiolis

podilata

 Karta

 KarzPreveza

 

Το έθιμο με τα κάλαντα του Λαζάρου αναβίωσε και φέτος, παρά τις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε, στο Δημαρχείο Ιωαννίνων.

Ο Γιώργος Μακρίδης μαζί με τον Δημήτρη Ξαξίρη κρατώντας ζωντανή την παράδοση και τα έθιμα του τόπου, με ένα καλάθι στολισμένο με λουλούδια και με τη συνοδεία των κουδουνιών, έψαλλαν πτυχές της ζωής του Λαζάρου στο Δήμαρχο Μωυσή Ελισάφ.

Πρόκειται για ένα συμβολικό έθιμο που υμνεί την ανάσταση, τη νίκη της ζωής, την επικράτηση του φωτός στο σκοτάδι και την Άνοιξη.

Ο Δήμαρχος από την πλευρά του, ευχαρίστησε τους κ. Μακρίδη και Ξαξίρη για την κίνηση αυτή, σημειώνοντας ότι «Μας δίνουν τη δυνατότητα να γιορτάσουμε τα έθιμα μας, ενόψει Πάσχα σε δύσκολες στιγμές για τον τόπο μας. Εύχομαι του χρόνου να γιορτάσουμε πιο πανηγυρικά».

Η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Πρέβεζας εξέδωσε στις 8/11/2022 το ακόλουθο Δελτίο Τύπου:
 
Θέμα: « Ενημέρωση για τον ιό της καστανής ρυτίδωσης της τομάτας»
 
Η Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Πρέβεζας ενημερώνει σχετικά με την εξέλιξη της μόλυνσης της τομάτας από τον ιό της καστανής ρυτίδωσης, ότι κανένα από τα δείγματα που στάλθηκαν για έλεγχο από την Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας, στο πλαίσιο των επισκοπήσεων 2022, δεν βρέθηκε θετικό. Οι δειγματοληψίες έγιναν, τόσο σε τυχαίες, όσο και σε καλλιέργειες που εμφάνισαν ύποπτα συμπτώματα. Αυτό βέβαια δεν πρέπει να εφησυχάσει κανένα, αφού δεν αποκλείεται η ύπαρξη του ιού στην ευρύτερη καλλιεργητική περιοχή, καθώς είναι αδύνατη τεχνικά ο εργαστηριακός έλεγχος όλων των καλλιεργειών τομάτας και πιπεριάς. 
Απεναντίας, τα στοιχεία από το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά γιατί μία στις 8 παρτίδες σπόρων τομάτας που ελέγχθηκαν το 2022 βρέθηκε μολυσμένη από τον ιό της καστανής ρυτίδωσης. Αυτό αποδεικνύει ότι 8 χρόνια μετά την πρώτη ανίχνευση του ιού της καστανής ρυτίδωσης στο Ισραήλ, οι σποροπαραγωγικές εταιρείες δεν έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στη ρίζα του, στην σποροπαραγωγή. Είναι γνωστό ότι οι σπόροι είναι ο πρωταρχικός τρόπος διάδοσης του ιού και στη συνέχεια μολύνονται φυτώρια και παραγωγικά θερμοκήπια. 
 Οι παραγωγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, να εφαρμόζουν τα μέτρα υγιεινής και να αποφεύγουν τις μετακινήσεις ανθρώπων και αντικειμένων από άλλες εγκαταστάσεις. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού που οδηγεί στην απασχόληση των ίδιων εργατών από πολλές επιχειρήσεις μπορεί να μεταδώσει πολύ γρήγορα μία αρχική μόλυνση. 
Καλούνται οι παραγωγοί σε περίπτωση εμφάνισης ύποπτων συμπτωμάτων να ειδοποιήσουν άμεσα την υπηρεσία για να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος. Υπενθυμίζεται ότι τα συμπτώματα που προκαλεί ο ιός ποικίλουν ανάλογα με το καλλιεργούμενο υβρίδιο, το στάδιο της μόλυνσης, τις κλιματικές συνθήκες, την ευρωστία και τη φυσιολογία του φυτού κ.α. με αποτέλεσμα να μην ασφαλής η οπτική διάγνωση. Είναι σαφές ότι από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό δεν επιβάλλεται, ούτε η άμεση εκρίζωση της μολυσμένης καλλιέργειας, ούτε η διακοπή συγκομιδής και εμπορίας των καρπών της. Πρέπει, όμως, να ληφθούν μέτρα υγιεινής για την παρεμπόδιση της εξάπλωσης του ιού σε άλλες εγκαταστάσεις. Η έγκαιρη διάγνωση προσφέρει μία δυνατότητα στον παραγωγό να εκριζώσει την μόλυνση στα αρχικά στάδια. Αν ο ιός πολλαπλασιαστεί και εγκατασταθεί σε μία καλλιέργεια είναι αμφίβολο αν μπορεί πλέον να εκριζωθεί, καθώς παραμένει στο έδαφος, στα δομικά στοιχεία του θερμοκηπίου, στα εργαλεία και σε άλλα αντικείμενα. 
 Οι γεωπόνοι της υπηρεσίας είναι στη διάθεση των παραγωγών για επιπλέον πληροφορίες και συνεργασία για την αντιμετώπιση αυτής της επικίνδυνης ίωσης της τομάτας.
 
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ
 
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΥΓΕΡΗΣ

Κοντά στους Ηπειρώτες-εκθέτες στην διεθνή έκθεση Hermes Expo, η οποία έλαβε χώρα στο Old Bridge, Νιου Τζέρσει των ΗΠΑ, βρέθηκε ο Πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού κ. Χρυσόστομος Δήμου.

Ο κ. Δήμου είχε την ευκαιρία σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τους Ηπειρώτες-εκθέτες να διαπιστώσει και από κοντά το υψηλό επίπεδο παρουσίασης των προϊόντων. Επιπλέον, είχε τη δυνατότητα να ανταλλάξει απόψεις με στελέχη της Περιφέρειας Ηπείρου και του επιμελητηρίου Ιωαννίνων, από το οποίο έλαβε και αναμνηστική πλακέτα.

Τον χαιρετισμό του στην έναρξη της έκθεσης, ο κ. Δήμου συνεχάρη τον ιδρυτή και Πρόεδρο της Έκθεσης κ. Κοτρότσιο για την σημαντική συμβολή του στην προβολή της Ελλάδος και των επιχειρήσεων στην αγορά των ΗΠΑ. Τόνισε δε, ότι το ΠΣΗΕ παραμένει αρωγός στις προσπάθειες της Περιφέρειας, των Επιμελητηρίων και εν γενεί της επιχειρηματικής κοινότητας για την αποτελεσματική προώθηση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τους.

Γραφείο Τύπου και επικοινωνίας

Παγκοσμίου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού (ΠΣΗΕ)

Mε βάση τα πρόσφατα δημοσιεύματα ότι αεροπορική εταιρία διεθνών πτήσεων, επιθυμεί να εντάξει τα Ιωάννινα στους χειμερινούς προσορισμούς της, καταγγέλοντας ταυτόχρονα την έλλειψη ενδιαφέροντος από τον Υπουργό Τουρισμού καθώς και ότι έγινε σύσκεψη φορέων στην Κρήτη για το ίδιο θέμα ενώ στην Ήπειρο σημειώνεται μια εκκωφαντική σιωπή, δεν μπορούμε παρά να τονίσουμε τη συνεχιζόμενη απαξίωση των Ιωννίνων αλλά και της Ηπείρου γενικότερα από τη Κυβέρνηση της ΝΔ και τα τοπικά στελέχη της.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρά τις δυσκολίες, ολοκλήρωσε μέσα σε 3 χρόνια την Ολυμπία και την Ιόνια οδό μέχρι τα Ιωάννινα, καθώς και το αεροδρόμιο Ιωαννίνων, έργα που καρκινοβατούσαν για πάνω από 10 χρόνια ,έχοντας το αμείωτο και συνεχές ενδιαφέρον του Ηπειρώτη πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα καθώς και όλων των Ηπειρωτών βουλευτών και στελεχών μας, έργα που συνέβαλαν τα μέγιστα στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας.

Αντίθετα στα τρία χρόνια που πέρασαν με την κυβέρνηση της ΝΔ και παρά την από το 2018 έξοδο της χώρας από τα μνημόνια , στα Ιωάννινα και στην Ήπειρο δεν έχει προστεθεί ούτε ένα χιλιόμετρο δρόμος!!!!Το «παιχνίδι» μεταξύ της Κυβερνησης της ΝΔ και της Περιφέρειας Ηπείρου με την ανταλλαγή υπευθυνοτήτων στην ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού μέχρι την Κακκαβιά και της σύνδεσης της Πρέβεζας με την Ιόνια που κρατάει τρία χρόνια τώρα , δείχνει και την ανικανότητα αλλά και την αδιαφορία για την δημιουργία υποδομών στην περιοχή μας.

Προφανώς στον λίγο χρόνο που απομένει μέχρι τις εκλογές ο λαός των Ιωαννίνων και της Ηπείρου θα αποδόσει τα «δέοντα» στη Νέα Δημοκρατία, που φιλοδοξεί με πρόσχημα τον παραλίμνιο ποδηλατόδρομο-πεζόδρομο,το μόνο έργο της να είναι η αλλαγή των ορίων της λίμνης Παμβώτιδας , συμβάλλοντας στην περαιτέρω οικοπεδοποίηση της παραλίμνιας περιοχής, αδιαφορώντας και για την κατάθεση του Π.Δ της λίμνης, με κύρια ευθύνη του Κ.Μητσοτάκη που είναι ενήμερος για όλα αυτά.

                                                                                                                   Ν.Ε ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ

Ζητούνται Πωλητές, για μερική η πλήρη απασχόληση στα Ιωάννινα από επιχείρηση στον κλάδο προϊόντων ελέγχου βάρους, διατροφής, ευεξίας και περιποίησης δέρματος. Παρέχονται bonus, δώρα, υψηλό ποσοστό προμήθειας επί των πωλήσεων, και μια εξαιρετική ευκαιρία για καριέρα, με διαρκή εκπαίδευση, υποστήριξη, καθοδήγηση και υλικά προώθησης και ανάπτυξης των πωλήσεων..
Προϋπηρεσία στον κλάδο επιθυμητή αλλά όχι απαραίτητη.

Ζητούμενα η γνώση χειρισμού Η/Υ, internet και εξοικείωση με τη χρήση social media.


Αποστολή Βιογραφικών στο e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., Τηλ. επικοινωνίας 6931 090939, 6971 761202