ΜΟΥΣΙΚΗ

«Στις 20 Σεπτέμβρη του 1926, ο ελληνικής καταγωγής βιολιτζής Αλέξης Ζούμπας ηχογραφεί ένα από τα πιο συγκλονιστικά μουσικά κομμάτια που έχω ακούσει ποτέ.», αναφέρει η Amanda Petrusich των New York Times.

Πρώτη φορά ήρθε σε επαφή με τη μουσική του μέσω του Cristopher King. Μέσα από μία τεράστια συλλογή βινυλίων, ο μουσικός παράγωγος της πρότεινε να ακούσει τον Ζούμπα. Είχε μάθει τόσο καλά το γούστο της, που ήταν σίγουρος ότι ο Έλληνας βιολιστής θα την μάγευε με το Ηπειρώτικο Μοιρολόι. Και δεν έπεσε έξω.

Ο Αλέξης Ζούμπας ηχογράφησε το μοιρολόι στις 20 Σεπτεμβρίου του 1926, ένα θρήνο που μέχρι σήμερα ψάλλεται πάνω από τάφους στην Ήπειρο. Είναι λίγο μεγαλύτερο από τέσσερα λεπτά και άρτια εκτελεσμένο. Δεν είναι όμως η τεχνική που μάγεψε τη δημοσιογράφο. "Υπάρχει μια παλλόμενη υστερία στο παίξιμό του, η κάθε νότα τρέμει σα να υπέφερε πρόσφατα από μία συναισθηματική κατάρρευση". Λέγεται ότι εκείνη την περίοδο, ο Ζούμπας είχε βυθιστεί στη μελαγχολία της ξενιτιάς και της νοσταλγίας για την Ελλάδα, έχοντας περάσει στην Αμερική ήδη 16 χρόνια.

Σε μια προσπάθεια να μάθει τι ακριβώς ήταν αυτό που τον συγκίνησε τόσο πολύ, ώστε να δημιουργήσει ένα τόσο έντονο μοιρολόι, ποιος χαμός τον έφερε σε αυτή τη συναισθηματική κατάσταση, η Petrusich ταξίδεψε μέχρι την Ήπειρο και οι New York Times κατέγραψαν το οδοιπορικό της. Μετά από προτροπή του King, έφτασε στο χωριό Βίτσα. Ήθελε να ζήσει από κοντά την εμπειρία ενός μοιρολογιού, ενός λαϊκού πανηγυριού, αφού ο King της είχε πει ότι "αυτά τα τραγούδια ζουν και πεθαίνουν στα βλέμματα, τις χειραψίες και τις αγκαλιές που ανταλλάσσουν οι άνθρωποι στο άκουσμά τους". Ο παραγωγός, που ταξιδεύει όσο πιο συχνά μπορεί στην Ήπειρο, επέλεγε πάντοτε αυτό το μεσαίου μεγέθους χωριουδάκι, που βρίσκεται ψηλά στην οροσειρά την Πίνδου και διοργανώνει το ετήσιο πανηγύρι του στις 14-17 Αυγούστου. Ως δημοσιογράφος, η Petrusich πίστευε ότι ο καλύτερος τρόπος να λύσει το μυστήριο που την απασχολούσε ήταν να κάνει αυτό το ταξίδι και να ζήσει όλη αυτή την εμπειρία. Έτσι εκείνο το καλοκαίρι έκαναν μαζί το μεγάλο ταξίδι από την Αμερική στο ορεινό χωριουδάκι της Ηπείρου.

Η Petrusich χρησιμοποίησε για τη Βίτσα τη φράση "ασυνήθιστα ειδυλλιακή". Εντυπωσιάστηκε από τα ολόλευκα σπίτια από ασβεστόλιθο με τις "ελάχιστες παραχωρήσεις στην νεωτερικότητα". Διάβασε για την ιστορία της, από τους Βυζαντινούς μέχρι τον Λόρδο Βύρωνα, θαύμασε την καθαρή και γεμάτη υγεία ατμόσφαιρα του τόπου, τα καλντερίμια και τα πλατάνια στην κεντρική πλατεία. Στο χωριό που οι περισσότεροι επιστρέφουν το καλοκαίρι, το αυγουστιάτικο πανηγύρι του σφύζει από κόσμο, τραγούδι και χορό. Η δημοσιογράφος έφαγε σουβλάκια, ήπιε τσίπουρο και έζησε μέσα σε ένα κλίμα "χαρούμενο, σχεδόν ενθουσιώδες". Έμαθε, από έναν 33χρονο ντόπιο, ότι το πανηγύρι γίνεται για να γιορτάσουν οι άνθρωποι ότι "σήμερα είμαστε εδώ μαζί και του χρόνου μπορεί να μην είμαστε και γι' αυτό χορεύουμε, και γι' αυτό κλαίμε".

Το μοιρολόι που άνοιξε το πανηγύρι ήταν αυτοσχεδιασμός, όπως είναι όλα τα μοιρολόγια, με εξαίρεση την ύπαρξη ορισμένων μουσικών δεικτών που συνθέτουν το είδος. Οι περισσότερες παραδοσιακές Ηπειρώτικες ενορχηστρώσεις αποτελούνται από κλαρίνο, βιολί, λαούτο και ντέφι. Η μελωδία του είναι ταραγμένη και ορισμένες φορές, αν η εκτέλεση είναι πολύ καλή, το μοιρολόι μπορεί να "ξεδιαλύνει πράγματα μέσα σου". Είναι "γι' αυτούς που δεν είναι εδώ".

Η εκτέλεση του "Ηπειρώτικου Μοιρολογιού" που άκουσε και έζησε η Petrusich σε εκείνο το πανηγύρι δεν ήταν ίδια με του Ζούμπα, αφού δεν μπορεί να υπάρχει το ίδιο μέγεθος απελπισίας κάθε φορά. Αυτό που άκουσε η δημοσιογράφος στη Βίτσα ήταν μια πιο απαλή εκδοχή της σύνθεσης, με λιγότερη ταραχή μέσα της αλλά εμποτισμένη με "μία ανείπωτη πείνα". Το βλέμμα του Γρηγόρη Καψάλη, ο οποίος εκτελούσε το κομμάτι στο κλαρίνο, ήταν μαλακό, συχνά έχανε στην εστίασή του και έμοιαζε χαμένο. Κατά τη διάρκεια του μοιρολογιού, οι ντόπιοι ξεκίνησαν τους παραδοσιακούς τους χορούς. Η Petrusich σηκώθηκε και μπήκε στον κύκλο, κάνοντας "συνεχόμενες και γελοίες προσπάθειες" να ακολουθήσει τα πολύπλοκα βήματα του χορού. Την επόμενη μέρα, ο Καψάλης της είπε ότι την χάρηκε γιατί "είχε μπει στο πνεύμα".

Μέσα από την έρευνά της, η δημοσιογράφος ανακάλυψε ότι η δύναμη της Ηπειρώτικης μουσικής, που αποτελεί την πηγή και τη δομή της εμπειρίας του πανηγυριού, προέρχεται από την έντονη απομόνωση του τόπου. Οι μουσικές αυτές συνθέσεις συχνά μιμούνται τις "σκληρές φιγούρες του τοπίου" και τα όργανα αναπαράγουν φυσικούς ήχους.

Μετά την δεύτερη μόλις μέρα παραμονής της στο χωριό, η Petrusich ένιωσε πως είχε παρασυρθεί σε μία "κατάσταση συνεχούς παραζάλης" και πως η μουσική την "γιάτρευε". Η αντίληψη για τις θεραπευτικές ικανότητες των μοιρολογιών και των πανηγυριώτικων τραγουδιών είναι ιδιαίτερα έντονη στην Ήπειρο και οι μουσικοί θεωρούνται κάποιου είδους ψυχολόγοι. Βλέπουν τι είναι "σπασμένο" και προσπαθούν να το φτιάξουν, όπως της είπε ένας ντόπιος μουσικός. Τα πανηγύρια είναι ένα λαϊκό τελετουργικό κάθαρσης.

Την τελευταία μέρα του πανηγυριού, ο King την ξύπνησε στις 8 το πρωί, αφού είχανε πέσει για ύπνο μόλις 3 ώρες πριν. "Ετοιμάζονται". Η Petrusich σηκώθηκε και τον ακολούθησε στην κεντρική πλατεία του χωριού. Είχε έρθει η ώρα για τον τελευταίο χορό. Οι ντόπιοι ήταν ακόμα εκεί, εξαντλημένοι αλλά χαρούμενοι, ακόμα στην "πίστα". Ένας άντρας, μεγάλος σε ηλικία, την πλησίασε και της είπε: "Κατάλαβες; Βλέπεις; Δεν χρειαζόμαστε γιατρούς! Είμαστε χαρούμενοι!". Εκείνο το πρωί η Amanda Petrusich άφησε το δημοσιογραφικό της μπλοκάκι στην άκρη και μπήκε στο χορό. Οι ντόπιοι συνόδευσαν την μπάντα στην έξοδο του χωριού, όπου και έκαναν έναν κύκλο γύρω τους, αποχαιρετώντας τους με χειροκροτήματα και χορό.

Με ένα μαγικό τρόπο όλοι ησύχασαν ταυτόχρονα. Μετά από ένα σιγανό κλάμα μικρής διάρκειας, "από εκείνο που δεν αντιλαμβάνεσαι μέχρι να φτάσει η αλμύρα στα χείλη σου", ξεκίνησαν όλοι μαζί την επιστροφή στο χωριό. "Ήταν σαν την παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Όλοι αγκαλιάζονταν και έδιναν ευχές". Στο τέλος βγήκε και η απαραίτητη αναμνηστική φωτογραφία. Η ατμόσφαιρα της ξενιτιάς, η ίδια που συγκίνησε τον Αλέξη Ζούμπα έναν αιώνα πριν, είχε αρχίσει να ξεθωριάζει. Η εμπειρία της Petrusich από το 3ήμερο πανηγύρι της είχε τελικά δώσει ένα κομμάτι της απάντησης που αναζητούσε.

"Αυτό που μάλλον διέλυσε τόσο πολύ συναισθηματικά τον Ζούμπα σε εκείνο το studio της Νέας Υόρκης ήταν η σκέψη ότι ίσως δεν θα κατάφερνε ποτέ να γυρίσει πίσω. Για εμάς, τουλάχιστον, υπήρχε η ελπίδα ότι όσα νιώσαμε θα μας ακολουθούσαν όλο το χρόνο, μέχρι την επιστροφή μας το επόμενο καλοκαίρι".

Πηγή: The New York Times, LIFO.gr.

e horos logo

  tsiolis

podilata

 Karta

 KarzPreveza

 

Στην Άρτα «ταξιδεύει» η παράδοση του Πωγωνίου μετά από πρόσκληση του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου Άρτης «Ο Σκουφάς» για παρουσίαση της Πωγωνίσιας Φορεσιάς.

Η εκδήλωση, που διοργανώνεται σε συνεργασία με το Δήμο Πωγωνίου και τον Πολιτιστικό Φιλεκπαιδευτικό Σύλλογο Δελβινακίου, θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 28 Απριλίου, στις 8:30μ.μ., στην Πνευματική Στέγη του Συλλόγου.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης θα πραγματοποιηθεί ομιλία από την Φιλόλογο κ. Βλάχου – Νόνη Λευκή για την ιστορία και τις ιδιαιτερότητες της Πωγωνίσια Φορεσιάς, θα προβληθεί σχετικό ντοκιμαντέρ ενώ χαιρετισμό θα απευθύνουν ο Αντιδήμαρχος Παιδείας και Πολιτισμού Δήμου Πωγωνίου κ. Αναστάσιος Γιούνης, ο Πρόεδρος του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου Άρτης κ. Νικόλαος Μπανταλούκας και ο Αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Φιλεκπαιδευτικού Συλλόγου Δελβινακίου κ. Μιχάλης Μάγκος. Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί τιμητική βράβευση του τμήματος γυναικών.

Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με παραδοσιακούς χορούς και μουσική από το συγκρότημα του Κωνσταντίνου Λιόντου.

 

ΕΚ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΩΓΩΝΙΟΥ

Ο ΑΓΡΟΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΖΙΤΣΑΣ σε ανακοίνωσή του, αναφέρει:  "Κτηνοτρόφε, Κτηνοτρόφισσα,
Μετά το ΠΑΣΧΑ με τα  καλάθια “καπαμά” της κυβέρνησης ήρθαν και οι γαλακτοβιομηχανίες για να μειώσουν την τιμή του γάλακτος!!
Έτσι η «ΔΩΔΩΝΗ» μετά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού σ΄αυτή και τον κουρνιαχτό των εγκαινίων και των πανηγυρισμών για την επέκταση της βιομηχανίας,
για το ρεκόρ εξαγωγών φέτας, για τα νέα προϊόντα μας έστειλε την «λυπητερή». Στα τιμολόγια που πήραμε είδαμε να μειώνεται αναδρομικά (από τον Μάρτη) η
τιμή του γάλακτος στους βιοπαλαιστές κτηνοτρόφους που παράγουν μέχρι και 60 τόνους κατά τρία λεπτά!! Δεν θα σταματήσουν εδώ ετοιμάζουν και νέα
μείωση!! Η μείωση της τιμής θα προσθέσει νέες δυσκολίες ιδιαίτερα στους κτηνοτρόφους που είναι ήδη χρεωμένοι στις τράπεζες και δεν τα φέρνουν
βόλτα, με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν την παραγωγή. Ήδη ένας στους δέκα κτηνοτρόφους έχει εγκαταλείψει την παραγωγή σύμφωνα και με τα
τελευταία στοιχεία του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.
Με τον τρόπο αυτό προωθείται ο μόνιμος στόχος της ΚΑΠ της ΕΕ που είναι η συγκέντρωση της παραγωγής σε όλο και πιο λίγα χέρια και γι΄ αυτό κάθε
αναθεώρησή της είναι και χειρότερη από την προηγούμενη όπως και η τωρινή που ξεκίνησε αρχές του 2023.
Την ίδια στιγμή οι εξαγωγές της φέτας έφτασαν τα 605 εκατομμύρια ευρώ το 2022 έναντι 388 εκατομμυρίων ευρώ το 2019 και δείχνουν ότι η διαχρονική πολιτική της
εξωστρέφειας των προϊόντων «Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης» έχει να κάνει αποκλειστικά με τα κέρδη των γαλακτοβιομηχανιών και την βελτίωση της
θέσης τους στον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Παράλληλα η κυβέρνηση απορρίπτει το αίτημα μας για κατώτερες εγγυημένες τιμές στα αγροτοκτηνοτροφικά προϊόντα επικαλούμενη το πλαίσιο της «ελεύθερης
αγοράς» την ίδια στιγμή που εξακολουθεί να προσφέρει «κατώτατα εγγυημένα κέρδη» στους εργολάβους που εκμεταλλεύονται τις Εθνικές οδούς και τα διόδια, στις
εταιρείες διαχείρισης των απορριμμάτων, στους βιομηχάνους που ασχολούνται με τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας όπως τα φωτοβολταϊκά που έχουν εγγυημένη
τιμή.
Στην ανάπτυξη αυτή που κίνητρο έχει τα κέρδη των γαλακτοβιομηχανιών και όχι τις διατροφικές ανάγκες του λαού οι δικές μας ανάγκες και οι κόποι
μας δεν χωράνε.
Είναι καιρός να πούμε φτάνει πια. Μέσα από το σύλλογό μας και δυναμώνοντάς τον, φτιάχνοντας καινούργιους όπου δεν υπάρχουν να κάνουμε πράξη το σύνθημα των
αγώνων μας «ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ Η ΔΥΝΑΜΗ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ Η ΕΛΠΙΔΑ» γιατί δεν έχουμε να περιμένουμε τίποτα από καμία κυβέρνηση που οδηγό έχει
την ΚΑΠ της ΕΕ.
 
Μέσα από την πείρα που συγκεντρώσαμε βγάλαμε το συμπέρασμα ότι μόνο όταν εμπιστευτήκαμε τη δύναμή μας και προχωρήσαμε σε αγώνες τοπικά, περιφερειακά
και πανελλαδικά σε συντονισμό με την Πανελλαδική Επιτροπή των Μπλόκων και έχοντας τη στήριξη του υπόλοιπου λαού που και αυτός υποφέρει, καταφέραμε να
αποσπάσουμε μικρές και οι μεγάλες ανάσες όπως το αφορολόγητο, τις ενισχύσεις- ψίχουλα για την κάλυψη της αύξησης των ζωοτροφών κλπ.
Το επόμενο διάστημα ο Σύλλογος θα προχωρήσει σε πλατιά ενημέρωση όλων των κτηνοτρόφων για να αποφασίσουμε την παραπέρα δράση μας, για
να διεκδικήσουμε τη ζωή που μας αξίζει σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες μας και να απαιτήσουμε:
- Καμία μείωση στην τιμή του γάλακτος.
- Αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος.
- Μείωση του κόστους παραγωγής, με αφορολόγητο πετρέλαιο, μείωση της τιμής του ρεύματος, πλαφόν 0,07 ευρώ ανά κιλοβατώρα, κατάργηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, του προστίμου ρύπων και του ΦΠΑ στις ζωοτροφές, στα αγροεφόδια και σε βασικά είδη για την ικανοποίηση αναγκών της λαϊκής οικογένειας.
- Κατώτατες εγγυημένες τιμές στο γάλα και το κρέας που θα ανταποκρίνονται στο κόστος παραγωγής, διασφαλίζοντας παράλληλα εισόδημα επιβίωσης και προσιτές τιμές των προϊόντων στη λαϊκή κατανάλωση.
- Επιδότηση στα αγροεφόδια και τις ζωοτροφές. Ενίσχυση για κάθε ζώο.
-Άμεση πληρωμή των κτηνοτροφικών - αγροτικών προϊόντων με την παράδοση.
- Όχι στις ελληνοποιήσεις γάλακτος και κρέατος που απορρέουν από την ΚΑΠ και τις υπογραφές των ελληνικών κυβερνήσεων στο πλαίσιο των συμφωνιών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
- Σύνδεση των ενισχύσεων με την παραγωγή και το ζωικό κεφάλαιο.
- Αλλαγή του κανονισμού του ΕΛΓΑ, ώστε να ασφαλίζει και να αποζημιώνει την παραγωγή και το φυτικό - ζωικό κεφάλαιο από όλους τους φυσικούς κινδύνους και νόσους στο 100%.
- Να απαγορευτεί κάθε δραστηριότητα των επιχειρηματικών ομίλων σε βοσκήσιμες εκτάσεις, δάση, δασικές εκτάσεις. Να μην υπάρξει αλλαγή του χαρακτήρα και χρήσης γης προς όφελος του κεφαλαίου.
- Όχι στις εξορύξεις υδρογονανθράκων που καταστρέφουν το περιβάλλον και κλέβουν τον πλούτο του λαού.
 
ΖΙΤΣΑ Μάιος 2023"

Κοντά στους Ηπειρώτες-εκθέτες στην διεθνή έκθεση Hermes Expo, η οποία έλαβε χώρα στο Old Bridge, Νιου Τζέρσει των ΗΠΑ, βρέθηκε ο Πρόεδρος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού κ. Χρυσόστομος Δήμου.

Ο κ. Δήμου είχε την ευκαιρία σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις με τους Ηπειρώτες-εκθέτες να διαπιστώσει και από κοντά το υψηλό επίπεδο παρουσίασης των προϊόντων. Επιπλέον, είχε τη δυνατότητα να ανταλλάξει απόψεις με στελέχη της Περιφέρειας Ηπείρου και του επιμελητηρίου Ιωαννίνων, από το οποίο έλαβε και αναμνηστική πλακέτα.

Τον χαιρετισμό του στην έναρξη της έκθεσης, ο κ. Δήμου συνεχάρη τον ιδρυτή και Πρόεδρο της Έκθεσης κ. Κοτρότσιο για την σημαντική συμβολή του στην προβολή της Ελλάδος και των επιχειρήσεων στην αγορά των ΗΠΑ. Τόνισε δε, ότι το ΠΣΗΕ παραμένει αρωγός στις προσπάθειες της Περιφέρειας, των Επιμελητηρίων και εν γενεί της επιχειρηματικής κοινότητας για την αποτελεσματική προώθηση των εξαγωγικών δραστηριοτήτων τους.

Γραφείο Τύπου και επικοινωνίας

Παγκοσμίου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού (ΠΣΗΕ)

 
lllll.png

 

Η MarBella Collection είναι ένας αναπτυσσόμενος ξενοδοχειακός όμιλος με τρία ξενοδοχεία πολυτελείας 5*. Το MarΒella Corfu και το MarΒella Nido Suite Hotel & Villas βρίσκονται στην Κέρκυρα, και το MarΒella Elix, στο Καραβοστάσι Θεσπρωτίας.

Το MarBella Elix αναζητά επαγγελματία για τη θέση του Φύλακα

Αρμοδιότητες:

  • Υπεύθυνος στην διατήρηση της ασφάλειας του ξενοδοχείου

Προσόντα:

  • Προηγούμενη ανάλογη εμπειρία σε ξενοδοχείο 4* ή 5* θα θεωρηθεί επιπλέον προσόν
  • Άδεια Εργασίας Προσωπικού Ασφαλείας
  • Επιθυμητή η γνώση Αγγλικής γλώσσας
  • Εξωστρεφής και ευχάριστη προσωπικότητα
  • Άριστη ικανότητα επικοινωνίας, συνεργασίας και ομαδικό πνεύμα
  • Επαγγελματική συμπεριφορά

Παροχές:

  • Δυναμικό και εξελισσόμενο επαγγελματικό περιβάλλον
  • Ανταγωνιστικό πακέτο αποδοχών
  • Εποχιακή απασχόληση
  • Διαμονή και διατροφή

 

Κάνε την αίτησή σου εδώ και γίνε μέλος της MarBella Collection!

Στοιχεία Επικοινωνίας Τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού.

HR DEPARTMENT -MARBELLA COLLECTION

T +30 26610 71126

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.