Ηπειρώτες και εκ Λαϊστης στην Ροδόπη

 
 
 

Ο Σύλλογος Ηπειρωτών Νομού Ροδόπης ένας από τους αρχαιότερους συλλόγους στην Κομοτηνή θέλοντας να προβάλει στην κοινωνία της πόλης και στην περιφέρεια την πολύχρονη συμμετοχή των Ηπειρωτών στην πολιτική, πολιτιστική, οικονομική ζωή του τόπου  διοργανώνει την εκδήλωση «Ηπειρώτες και εκ Λαϊστης στην Ροδόπη».

Η εκδήλωση αποτελείται από δύο μέρη .

Στο πρώτο μέρος  η κυρία Τζένη Κατσαρή-Βαφειάδη θα αναλύσει τους Ηπειρώτες της Ροδόπης στον δημόσιο χώρο.

Οι Ηπειρώτες πάνω απ’ όλα υπήρξαν πατριώτες και ευεργέτες. Αρχές τους ήταν η πατρίδα και η Ορθοδοξία. Οι Ηπειρώτες έκτισαν στην κυριολεξία την Ελλάδα με πολλά  παραδείγματα που αφορούν σε ευεργεσίες Ηπειρωτών τόσο σε εθνικό όσο και τοπικό επίπεδο  με κυριοτερα  αυτών το Ζάππειο Μέγαρο, το Θωρηκτό Αβέρωφ, το Αστεροσκοπείο Αθηνών, τη Ριζάρειο Σχολή, τη Γεννάδιο και πολλά άλλα. Η ιστορική Ηπειρωτική παροικία του Νομού Ροδόπης έχει ζωή σχεδόν εκατόν πενήντα χρόνων καθώς στα 1940 με 1850 εγκαθίστανται οι πρώτοι Ηπειρώτες στο νομό ως μόνιμοι κάτοικοι της Κομοτηνής. Στην κοινωνία της Κομοτηνής   οι Ηπειρώτες  συμμετέχουν  στην πολιτική, πολιτιστική, οικονομική ζωή του τόπου από το 1920 μέχρι και σήμερα με τέσσερις (4) Δημάρχους επί δεκαετίες ευεργέτες, δωρητές, συνδρομητές σε διάφορα έργα.Ήταν περίφημοι πετράδες ή δουλγέρηδες,δηλαδή κτίστες επιφανείς και περιζήτητοι οι οποίοι σε όλη τη Βαλκανική και σε όλο το ενιαίο γεωγραφικό τμήμα της Θράκης έως και την Κωνσταντινούπολη ανήγειραν σπίτια εκκλησιές γέφυρες πηγάδια κρήνες σχολεία και διάφορα άλλα δημόσια κτίρια. Η αρχική παρουσία των παλαιών Κομοτηναίων Ηπειρωτών είναι του Μιχαήλ Σούζου του Χατζηκωνσταντή Ζωίδη, του Καστάνια, του Σίτη, του Σκουτέρη, του Ζησιάδη και έπονται οι Μαλιόπουλος, Μουζιόπουλος, Ζωίδης, Λάλας, Δομπόλης και πολλοί άλλοι


Στο δεύτερο μέρος η κυρία Χαρίκλεια Μαργαριτοπούλου θα μιλήσει για την "Αδελφότητα Λάϊστινων 1926" 

Η κυρία Μαργαρίτοπούλου θα αναλύσει για τις μετεκεισίες των Λαϊστινων σε όλη την περίοχη της Ροδόπης .Η Λάιστα είναι ένα από τα βλαχόφωνα χωριά του Ζαγορίου με υψόμετρο 1020 μ. και απέχει 80 χλμ από τα Ιωάννινα. Ο οικισμός χρονολογείται από το 1580 και κατά τον 18ο και 19ο αιώνα γνώρισε περίοδο μεγάλης ακμής. Αποτελούσε την μοναδική κωμόπολη του Ζαγορίου ( ο Λαμπρίδης χαρακτηριστικά ανέφέρε «εις την κωμόπολινΛαϊστης κατοικούσαν περί των 3000 κατοίκων»).Οι Λαϊστινοί ξενιτεύονταν κυρίως στη Θράκη και στην Ανατολική Μακεδονία. Ο ξενιτεμός των Λαϊστινών άρχισε τη δεκαετία του 1880 και προοδευτικά αυξήθηκε μέχρι το 1928, αλλά και αργότερα.Ένα μικρό ποσοστό Λαϊστινών ασχολούνταν στην ξενιτιά με εμπόριο καπνών και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (χάνια). Ήταν εύποροι και διαδραμάτιζαν πρωτεύοντα ρόλο στην κοινωνική ζωή των πόλεων όπου είχαν την έδρα των επιχειρήσεων. Η πλειοψηφία των ξενιτεμένων Λαϊστινών ασχολούνταν με τα επαγγέλματα του εστιάτορα, φούρναρη, ζαχαροπλάστη, κρεοπώλη, τσαγκάρη, παντοπώλη, κ.ά. Σήμερα πολλές οικογένειες δεύτερης και τρίτης γενιάς Λαϊστινών, βρίσκονται εγκατεστημένες στην Μακεδονία και Θράκη.

H  εκδήλωση θα γίνει στην Τσάνακλειο Βιβλιοθήκη την Δευτέρα 9 Μαϊου 2022 και ώρα 18:30 .

Στο χώρο θα υπάρχει εκθέση φωτογραφίας με διάφορες φωτογραφίες  από τις ομορφιές της Λάϊστας .

Μια παράσταση χοροθεατρική, διασκευασμένη θεατρικά, βασισμένη σε ένα διήγημα του Έντγκαρ Άλαν Πόε, ικανή να καθηλώσει και τον πιο απαιτητικό θεατή, για πρώτη φορά στη σκηνή του θεάτρου ACTINA στα Ιωάννινα. Έπειτα από την επιτυχή πρεμιέρα συνεχίζεται με τέσσερις (4) ακόμη παραστάσεις.
 
info
 
9 & 10, 16 & 17 Απριλίου  Σάββατο & Κυριακή για ακόμη 4 παραστάσεις
στις 21:15΄
Διάρκεια: 60 λεπτά
Τιμή εισιτηρίου: 12€ ταμείο, 10€ προπώληση, 8€ μειωμένο (ανέργων-εφήβων-παιδιών-65+
Προπώληση: Βιβλιοπωλείο Αναγνώστης, Μωβ κουκουβάγια, viva https://www.viva.gr/tickets/theater/poetry/
Τοποθεσία: Θέατρο Actina
Διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8
Κρατήσεις: 6974865401
Παραγωγή: Θέατρο Actina
 
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
 
Σκηνοθεσία - Διασκευή: Αθηνά Τσικνιά
Συγγραφέας: ‘Εντγκαρ Άλαν Πόε
Ερμηνευτές: Ελεονώρα Ηλία, Γιάννης Κοντός
Κίνηση - Χορογραφία : Ελεονώρα Ηλία
Visual effects: Κωστής Εμμανουηλίδης
Audio effects: Αχιλλέας Κάππης
Βοηθός σκηνοθέτη: Δέσποινα Ναυρόζογλου
Σκηνογραφία – ενδυματολογία - φωτισμοί: Αθηνά Τσικνιά
Επιμέλεια κοστουμιών: Φόνη Βραζέλη
Μουσικές επιλογές: Αθηνά Τσικνιά
Ο Θοδωρής Ρέγκλης (έντυσε μουσικά το διεθνές τρέιλερ της ταινίας «Παράσιτα» του Μπονγκ Τζουν Χο ) μας έδωσε απλόχερα ένα μουσικό κομμάτι του και έντυσε μουσικά μια σκηνή του έργου.
Φωτογραφίες: Κωστής Εμμανουηλίδης
Δημιουργία αφίσας: Μιχάλης Ρέκατας
Εκτύπωση διαφημιστικού υλικού: Άκης Κόλλιας
video promo: Κωστής Εμμανουηλίδης
 
Ένα μεγάλο ευχαριστώ τους χορηγούς και όλους όσους βοήθησαν να υλοποιηθεί η παράσταση αυτή!
 
Αφετηρία έμπνευσης αποτελεί το διήγημα “Ο άνθρωπος που σκότωσε τον εαυτό του”. Δύο ερμηνευτές, ένας ηθοποιός και μια χορεύτρια και ένας καλά κρυμμένος κακός εαυτός που χαμογελάει σαρκαστικά και περιμένει την κατάλληλη στιγμή να αποκαλυφθεί. Δύο δυνάμεις αντίρροπες που παίρνουν σάρκα και οστά και κάνουν το αδύνατο δυνατό. Με αφορμή μια παλιά κασετίνα το κουβάρι ξετυλίγεται και λέξη μετά τη λέξη μας αποκαλύπτεται η ιστορία. Μια ιστορία με κεντρικό ήρωα έναν άνθρωπο-τον καθένα από
μας- που χάνει την αγαπημένη του εξαιτίας μιας ανεξήγητης ασθένειας και την αναζητά επίμονα ώσπου για χάρη της τολμά κάτι απερίγραπτο. Μπλέκεται σε μια ατέρμονη αναζήτηση που του τρώει τα σωθικά του. Οι επίμονες προσπάθειες του τον οδηγούν σε ένα μονοπάτι που δεν έχει επιστροφή. Αγγίζει την μαύρη χορδή του εαυτού του και χορεύει στον ρυθμό της χωρίς να έχει τον έλεγχο με αποτέλεσμα την πλήρη καταστροφή του.
Ο Πόε είναι μια αυτοκαταστροφική ιδιοφυΐα, ένας λογοτέχνης με σπάνια διανοητική διαύγεια, από τους πρωτεργάτες της «σκοτεινής» λογοτεχνίας. Υπήρξε ένας από τους κύριους εκπροσώπους του αμερικάνικου ρομαντισμού, με κλασική παιδεία και αναλυτική ικανότητα σκέψης, ενώ άσκησε σημαντική επίδραση στην παγκόσμια λογοτεχνία, αποτελώντας θεμέλιο λίθο για την εξέλιξη σύγχρονων λογοτεχνικών ειδών, όπως η αστυνομική λογοτεχνία ή οι ιστορίες τρόμου και φαντασίας. Όλο το έργο του Πόε συνιστά ένα οικοδόμημα στοιχειωμένο από έξαρση και τρόμο, από μυστήριο και φρίκη. Το διήγημα αυτό φωτίζει εύστοχα την πλευρά εκείνη του εαυτού μας που είτε δεν θέλουμε να αναγνωρίσουμε, είτε αγνοούμε.
Η σκηνοθετική προσέγγιση δεν αποβλέπει σε ένα κλασικό ανέβασμα. Η μέθοδος έρευνας του κειμένου και η απόδοση των συμβολισμών του διηγήματος ακολουθεί ένα μινιμαλιστικό ύφος, εναρμονισμένη πλήρως με τον σκοτεινό κόσμο του Πόε. Βασικά συστατικά της αποτελούν: η διερεύνηση των εννοιών του έργου μέσω κινητικών αυτοσχεδιασμών, το “παιχνίδι” μεταξύ εκτυφλωτικού φωτός και σκοταδιού, η εναλλαγή των ρόλων στη σχέση θεατή-ερμηνευτή, οι αντικατοπτρισμοί μέσω της χρήσης αντικειμένων, ενώ η χρήση των audiovisual effects και η  μουσική εναρμονίζονται με την μυστηριακή ατμόσφαιρα συμπληρώνοντας την. 
Στη σύμπραξη αυτή θεάτρου και χορού, η κινησιολογική έρευνα αξιοποιεί εργαλεία της μεθόδου του Forsythe (Forsythe Improvisational Skills) με στόχο την διεύρυνση των δυνατοτήτων κίνησης των σωμάτων σε διαφορετικές διαστάσεις στο χώρο. Η δημιουργία γεωμετρικών σχημάτων των σωμάτων και της “παραμόρφωσης” αυτών- μέσω της τεχνικής της απομόνωσης σημείων και μελών του σώματος και διασταύρωσης ή γεφύρωσης αυτών (crossing and bridging body parts)- εμπλουτίζεται επισης από τη διάδραση με πολυχρηστικά "ασώματα" αντικείμενα. Το πρωτόλειο κινητικό υλικό οδηγείται σε σύνθεση μέσω της χρήσης της επανάληψης που ενδυναμώνει το στοιχείο της έντασης με την οποία συντελείται η μετάλλαξη/μεταμόρφωση έως την τελική κυριαρχία του κακού εαυτού. 
Η σκηνογραφία βασικό στοιχείο της σκηνοθετικής πρότασης δημιουργεί ένα κατακερματισμένο περιβάλλον ενίοτε εχθρικό προς τον ήρωα, δίνοντας έμφαση στις αντιθέσεις φωτεινό – σκοτεινό, πραγματικό – ψευδαισθησιακό, εαυτός – άλλος, αφήνοντας το σώμα να οργανώνει το χώρο.
Ενδυματολογικά τονίζεται η διττότητα του ήρωα και το αδιέξοδο που έχει περιέλθει.
 
 
ΘΕΑΤΡΟ ACTINA 
- Αθηνά Τσικνιά
Ταχυδρομική διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8, Ιωάννινα, 45221
www.theatroactina.gr / Ηλεκτρονική διεύθυνση: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. / This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλ. Επικοινωνίας: 6974865401 / Facebook: Θέατρο Actina / Instagram: theatroactina 
 

Ο Δήμος Αρταίων συμμετέχει στη διεξαγωγή του Πανελλήνιου Διαγωνισμού συγγραφής και ερμηνείας πρωτότυπου μονολόγου επί σκηνής της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος, διοργανώνοντας προκριματική διαδικασία στην πόλη της Άρτας.

Στον Διαγωνισμό μπορούν να μετάσχουν όλοι όσοι έλκουν καταγωγή από την Άρτα, ή εφόσον ο Δήμος τους δεν συμμετέχει στη παραπάνω διοργάνωση.

  1. Για τις ανάγκες των προκριματικών, ο Δήμος Αρταίων συνέστησε κριτική επιτροπή που απαρτίζεται από τους: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης – συγγραφέας
  2. Ζωή Μπαρτζώκα – υπεύθυνη θεατρικής σκηνής Πολιτιστικού Συλλόγου "Ο ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ", σκηνοθέτις
  3. Έλλη Μάνθα – θεατρολόγος, ηθοποιός, σκηνοθέτις, υπεύθυνη διδασκαλίας του Θεατρικού Εργαστηρίου του Μουσικοφιλολογικού Συλλόγου Άρτας «Ο Σκουφάς».

Οι προκριματικοί αγώνες θα λάβουν χώρα στην Άρτα, μεταξύ 4 και 17Απριλίου 2022.

Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους μέχρι και τις 4 Απριλίου 2022 στη διεύθυνση https://senariografoi.gr/gr/screenplays/screenplays-registration/, αναφέροντας οπωσδήποτε και τον τόπο διαμονής τους.

Για τυχόν απορίες ή διευκρινίσεις, μπορούν να επικοινωνήσουν στο emailThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">info@senariografoi.gr ή στο τηλέφωνο 6932089819. Περισσότερες πληροφορίες και οι όροι συμμετοχής στον διαγωνισμό παρέχονται μέσα από την ιστοσελίδα της Ένωσης Σεναριογράφων Ελλάδος στη διεύθυνση https://senariografoi.gr/gr/news/stories/i1389/.

Το Σάββατο 12 Μαρτίου θα ανέβει στο Πνευματικό Κέντρο Ιωαννίνων η τολμηρή παράσταση "Γυναίκα της Πάτρας" του Γιώργου Χρονά, με την συνταρακτική ερμηνεία της Ελένης Κοκκίνου.

Σε σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: "Η παράσταση που τάραξε τα νερά του θεατρικού κόσμου, προκάλεσε κύματα ενθουσιασμού από τους θεατές και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, επιστρέφει δέκα χρόνια μετά, σε σκηνοθετική επιμέλεια της Λένας Κιτσοπούλου.

Η Ελένη Κοκκίδου σ΄ ένα ρεσιτάλ ερμηνείας «μετουσιώνεται» σε Πανωραία, ερμηνεύοντας μοναδικά τον σπαρακτικό μονόλογο της «Γυναίκας της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά, προσφέροντας δυνατές συγκινήσεις και εσωτερικές δονήσεις. Οι συναισθηματικές μεταπτώσεις, από τη λύπη στη χαρά, από τα δάκρυα στο γέλιο, από τον πόνο στην οργή, από την ένταση στη σιωπή, ισορροπούν αρμονικά δημιουργώντας μια εκρηκτική παράσταση.

Για τον ρόλο αυτό η Ελένη Κοκκίδου τιμήθηκε με το βραβείο ερμηνείας «Κάρολος Κουν» και με το βραβείο κοινού από το περιοδικό «Αθηνόραμα».

Πρόκειται για ιδιαίτερη θεατρική απόδοση των αφηγήσεων της ζωής της πόρνης Πανωραίας από τον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο οποίος τις κατέγραψε με σειρά συνεντεύξεων τη δεκαετία του ΄80. Ο παραληρηματικός μονόλογος μιας παθιασμένης, πονεμένης γυναίκας, που εξομολογείται τη ζωή της και μιλά ανοιχτά χωρίς φόβο για τον πόνο, τη βία, την ηδονή, την αγάπη, τον έρωτα. Ένα πλάσμα πληθωρικό που τραγουδάει, χορεύει, κλαίει γελάει, θυμώνει, προκαλεί...

Ένας καταρράκτης λέξεων, ήχων, εκφράσεων και πόνου. Ο χειμαρρώδης λόγος της Πανωραίας γίνεται ποίηση. Η γλώσσα που χρησιμοποιεί είναι αυτή της λαϊκής ψυχής που απελευθερώνεται. Η ζωή της ακροβατεί ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο. Μια ζωή ακραία, σκληρή, επικίνδυνη, αλλά με πάθος και ορμή. Η ηρωίδα με τρόπο μοναδικά αυθεντικό, με αμεσότητα και πηγαία λαϊκότητα αφηγείται τη ζωή της με συνταρακτική τραγικότητα, αλλά και κωμικές εξάρσεις. Γεύεται τη ζωή ολόκληρη, την εξαντλεί με όλη της την ύπαρξη, χωρίς κανόνες και περιορισμούς, χωρίς μιζέρια.

Σημείωμα Γιώργου Χρονά:

Τι έχει αυτή η βιογραφία που περικλείει την Πάτρα, την Αθήνα, την Ελλάδα, του ’50, ’60, ’70, κι έκανε τον Μάνο Χατζιδάκι να πει, σ’ ένα βιβλιοπώλη στη στοά Χηρς, στη Θεσσαλονίκη - πώς είναι το καλύτερο βιβλίο που διάβασε στη ζωή του; Ο αναγνώστης θα καταλάβει. Δεν έχει ένα αλλά πολλά παράλληλα θαύματα. Αρετές υψηλού λόγου. Από μια αμόρφωτη γυναίκα. Την Γυναίκα της Πάτρας, που μιλάει χωρίς να ντρέπεται χωρίς να λυπάται. Ελεύθερος και σπάνιος λόγος. [...] «Η γυναίκα της Πάτρας», είναι η πιο αληθινή, δηλαδή, γυμνή, ιστορία, που έχετε διαβάσει, στην ελληνική γλώσσα, από την σταύρωση του Χριστού και τα διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη.

Ερμηνεία: Ελένη Κοκκίδου

Σκηνοθετική επιμέλεια: Λένα Κιτσοπούλου

Σκηνικά - κοστούμια: Βαρδαβά Ελένη

Παραγωγή: Θεατρικές Επιχειρήσεις Τάγαρη

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Σάββατο 12 Μαρτίου 2022

Ώρα έναρξης : 9.00 μμ

Εισιτήρια : Viva.gr, και στο ταμείο του ΤΑΜΕΙΟ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ

 

Αποσπάσματα κριτικών

« Η έκρηξη ακούστηκε. Βουίζει το θέατρο! [...]Είδα μια ηθοποιό να υπερβαίνει κείμενο και σκηνοθεσία- χωρίς να παύει να τα σέβεται. Είδα- δεν το ΄χω δει και πολλές φορές...μια ηθοποιό να Πυρπολείται Καιομένη Βάτος. Την αποθέωση που γνωρίζει - το «ευχαριστώ» που Της λέμε, το γόνυ που Της κλίνουμε για την υπέρτατη συγκίνηση που μας χαρίζει- τα κερδίζει με το σπαθί της.» Σαρηγιάννης Γεώργιος Τα Νεα, 24/3/2010

« ...αποκάλυψη αυτής της παράστασης, η πρωταγωνίστρια Ελένη Κοκκίδου,που το θεωρώ αδύνατον να μη συνταράξει με την ερμηνεία της ακόμα και τον πιο αναίσθητο θεατή. Μέσω της ερμηνείας της φωτίστηκαν οι πιο λεπτές και κρυφές πλευρές του κειμένου. Ο τρόπος που ισορρόπησε ανάμεσα στη σιωπή και την υστερία, το σκοτάδι και το χιούμορ, τα μεγάλα και τα μικρά λόγια της Γυναίκας μου έκοψε τα γόνατα. Παρακολουθώντας τη να παίζει βλέπει μπροστά του ο θεατής μια ηθοποιό που επέλεξε κάθε βράδυ να ξεπερνά τα όρια και να δίνει στο κοοινό ένα πολύτιμο δώρο. Θα μπορούσα να πω – και ευχαρίστως θα το πω- πως η ερμηνεία της Κοκκίδου αλλάζει τον τρόπο που βλέπεις τα πράγματα,το θέατρο, την τέχνη.[...] Σταθείτε στην ουρά και δείτε αυτό το έργο γιατι θα κάνουμε χρόνια να δούμε κάτι παρόμοιο» Μιχάλης Μιχαήλ Lifo, 10/2/2010

«…Η Ελένη Κοκκίδου ερμηνεύει την Πανωραία με τρόπο που καθηλώνει και που κόβει την ανάσα για μία ολόκληρη ώρα. Δεν «καμώνεται» την πόρνη του Χρονά. «Γίνεται» αυτή με αμεσότητα και ακρίβεια μοναδική. Φωνάζει, δακρύζει, κλαίει, ουρλιάζει, πονάει, δονείται, σπαρταράει, χορεύει, τραγουδάει, κραυγάζει και σιωπά με τόση αλήθεια που σου προσφέρει μια θεατρική μέθεξη που σπάνια έχεις ζήσει… Ενα ρεσιτάλ υποκριτικής που πρέπει οπωσδήποτε να δείτε!» Βασίλης Μπουζιώτης, Το Έθνος, 18/4/2010

« Η ενέργεια που εκπέμπει(η Ελένη Κοκκίδου) απειλεί να μας καταπιεί όλους: Η ορμή της, η ζωντάνια της, το πάθος της είναι αδηφάγα, πλημμυρίζουν τη σκηνή σε απανωτά κύματα, μια θάλασσα αναμνήσεων, αποκαλύψεων, χωρίς ντροπή, αλλά με περηφάνια.[...] Η ηθοποιός τα δίνει όλα: ανεβάζει στη διαπασών το ερμηνευτικό της μένος, πετάει στην άκρη κάθε υποψία μελοδραματισμού και δεν αφήνει τίποτα όρθιο. Νομίζεις ότι δεν θα σταματήσει ποτέ να μιλάει, ότι όσο πιο πολύ μιλάει τόσο περισσότερο φορτίζονται οι μπαταρίες της. Η αστείρευτη ενέργειά της μοιράζεται απλόχερα σε όλους, σπαταλιέται χωρίς προφυλάξεις, χωρίς επιφυλάξεις, χωρίς περιορισμούς: νακαεί παρά να ξεθωριάσει, όπως αναφέρει και ο Νιλ Γιανγκ» Λουίζα Αρκουμανέα, Το Βήμα, 10/1/2010  

« (Η Ελένη Κοκκίδου) μπουκάρει στη σκηνή για να δώσει μια αλησμόνητη ερμηνεία εκτός των συνόρων του αστικού θεάτρου[...] Η Κοκκίδου δεν παίζει, είναι το φωτεινό και σκοτεινό πρόσωπο μιας βασανισμένης και μακάριας ύπαρξης, που βρίσκεται πέραν του καλού και του κακού κι έχει για δύναμή της την επιθυμία της να ζήσει. Είναι δύσκολο να γίνουν όλα αυτά κατανοητά χωρίς να έχει κανείς μπροστά του την ίδια την Πανωραία, να γελά στα πιο τρομερά σημεία του μονολόγου, να τσαντίζεται στα ίσια με την ψευτιά και την μπαμπεσιά, να τραγουδά α καπέλα ρουμελιώτικα για όσο γουστάρει. Κατάθεση που δεν πρέπει να χαθεί.»Γρηγόρης Ιωαννίδης, Ελευθεροτυπία, 16/1/2010

«…Το πολύ ενδιαφέρον, απόλυτα βασισμένο σε πραγματικό πρόσωπο, πεζογράφημα του Γιώργου Χρονά «Η γυναίκα της Πάτρας»[...] ευτυχεί – κυριολεκτικά – με την εκπληκτική ερμηνεία της Ελένης Κοκκίδου. Μια ερμηνεία εκρηκτικής πληθωρικότητας, αμεσότητας και ψυχογραφικής αλήθειας, πηγαίας λαϊκότητας, συνταρακτικής δραματικότητας, που μισοκρύβεται με κωμικές εξάρσεις. Μια αξέχαστη, για την υπογράφουσα, ερμηνεία της ταλαντούχου ηθοποιού. Ερμηνεία, αφειδώλευτης ψυχοσωματικής κατάθεσης, στο λόγο, στην κίνηση, στην έκφραση και το τραγούδι, που προκαλεί ευφρόσυνο γέλιο και παράλληλα θλίψη και δάκρυα στα μάτια...»Θυμέλη, Ριζοσπάστης, 3/3/2010

«…Η Κοκκίδου φόρεσε τα «κουρέλια» της Πανωραίας και τα γέμισε χαρμάνια, ζωή και χυμούς. Μετέτρεψε το δράμα της σε κωμωδία, όπως περίπου θα όριζε ο Τσέχοφ την κωμωδία: ένα επικίνδυνο μπαλαντζάρισμα ανάμεσα στο τραγικό και το γελοίο, το λαμπερό και το σκοτεινό. Το παίξιμό της, […], διατήρησε την αμεσότητα της προφορικότητας του λόγου της ηρωίδας και την αλήθεια των βιωμάτων της. Επένδυσε τη συσσωρευμένη θεατρική της εμπειρία στο αναλώσιμο σώμα αυτής της γυναίκας και του έδωσε μια εξέχουσα σκηνική θερμοκρασία. Τίποτα δεν ψεύτισε επάνω της…» Σάββας Πατσαλίδης, Αγγελιοφόρος, 3/10/2010

Τελευταίες παραστάσεις για το μονόλογο Ακόνιτο και την τριλογία ΘΗΛΙΑ. Το παζλ για την έμφυλη βία και την γυναίκα συμπληρώνεται και με τους τρεις μονολόγους.

Στο Θέατρο Actinaτέσσερις μέρες πέντε παραστάσεις της τριλογίας ΘΗΛΙΑ που έγραψε η Χάρις Μέγα και σκηνοθέτησε η Αθηνά Τσικνιά. Αρχίζουμε με το “Δύο μπλε ένα ροζ”, που ερμηνεύει η Στέλλα Κατσαρού, την Παρασκευή 18/2 στις 21:15΄. Την σκυτάλη παίρνει το “Ακόνιτο”, που ερμηνεύει η Τάνια Παλαιολόγου, με δύο παραστάσεις το Σάββατο 19/2 στις 19:00΄ & 21.00΄ και Κυριακή 20/2 στις 18:30΄. Και τέλος “Το γράμμα”, που ερμηνεύει η Γιολάντα Καπέρδα, τη Δευτέρα 21/2 στις 21:15΄.

Λίγα λόγια για την “ΘΗΛΙΑ”

Τρεις γυναίκες, τρεις ιστορίες, τρεις δολοφονίες, ένας στόχος… ο σύζυγος!
Τρεις μονόλογοι για την έμφυλη βία που πλέκονται από το ίδιο νήμα και δένονται πάνω στην ίδια κατάληξη. Τρεις γυναίκες τόσο διαφορετικές μα οι εμπειρίες τους συγκλίνουν, σε ένα περιβάλλον όπου κυριαρχεί η κακοποίηση κάθε μορφής. Καταφέρνουν να σταθούν στα πόδια τους για πρώτη φορά, επί σκηνής, μαρτυρούν την ζωή τους και φωτίζουν μπρος στα έκπληκτα μάτια μας τις μαύρες σκιές της. Μοιράζονται τις βαθύτερες σκέψεις τους και ζητούν δικαίωση.

Στο μονόλογο ”Ακόνιτο” το δηλητήριο μοιάζει να είναι η ιδανική λύση στα μάτια της  ηρωίδας. Ένα δηλητήριο που χρησιμοποιείται και ως φάρμακο, είναι αυτό ακριβώς που έψαχνε. Ήθελε να εκδικηθεί, νόμιζε ότι σκοτώνοντας τον άντρα της θα έπαιρνε τη ζωή της πίσω. Μια ζωή μίζερη γεμάτη στερήσεις, βία και απαγορεύσεις. Τα είχε σχεδιάσει όλα τέλεια ή τουλάχιστον έτσι νόμιζε, γιατί η πραγματικότητα πολλές φορές είναι πιο δραματική και από το πιο σκληρό σενάριο!

Στο μονόλογο “Το γράμμα” μια γυναίκα που έρχεται να μας μιλήσει για τα μαρτυρικά χρόνια που πέρασε στα χέρια του Αντρέα, του άντρα που αναγκάστηκε να παντρευτεί. Σε ένα ορεινό χωριό, στα μέσα περίπου του προηγούμενου αιώνα, είχε να παλέψει τόσο με τη σκληρή καθημερινότητα όσο και με τη βίαιη συμπεριφορά ενός άντρα που με πείσμα διεκδίκησε να τη στεφανωθεί.

Στο μονόλογο “Δυο μπλε ένα ροζ” έχουμε μια γυναίκα σε μεγάλη σύγχυση. Παράφορα ερωτευμένη με τον άντρα της, παράβλεπε τα σημάδια, δικαιολογούσε ύποπτες συμπεριφορές, με αποτέλεσμα να αργήσει πολύ να καταλάβει ποιος ήταν στην πραγματικότητα αυτός που παντρεύτηκε.

           

info
Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: 

ΈΝΑΡΞΗ ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022

  • Το “Ακόνιτο” Σάββατο 19/2 στις 19:00΄ & 21.00΄ και Κυριακή 20/2 στις 18:30΄
  • “Το γράμμα” Δευτέρα 21/2 στις 21:15΄
    • Το “Δύο μπλε ένα ροζ” Παρασκευή 18/2 στις 21:15΄

Διάρκεια: 50 λεπτά

Τιμή εισιτηρίου 8€ 

Εισιτήρια: Βιβλιοπωλείο Αναγνώστης & Βιβλιοχαρτοπωλείο Μωβ Κουκουβάγια & Θέατρο Actina & viva

linkεισιτηρίων : https://www.viva.gr/tickets/theater/akonito-tis-trilogias-thilia/

https://www.viva.gr/tickets/theater/to-gramma-tis-trilogias-thilia/

https://www.viva.gr/tickets/theater/dyo-ble-ena-roz-tis-trilogias-thilia/

Τοποθεσία: Θέατρο Actina

Διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8

Πληροφορίες-κρατήσεις: 6974865401

Παραγωγή: Θέατρο Actina

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθσεία: Αθηνά Τσικνιά

Κείμενα & μουσική: Χάρις Μέγα 

Το μονόλογο “Δύο μπλε ένα ροζ” ερμηνεύει η Στέλλα Κατσαρού και συμμετέχει η Δέσποινα Ναυρόζογλου.

Tο μονόλογο “Ακόνιτο” ερμηνεύει η Τάνια Παλαιολόγου

Το μονόλογο “Το γράμμα” ερμηνεύει η Γιολάντα Καπέρδα

Σκηνικά-κοστούμια: Μαγδαληνή Γιωτάκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Βαγγέλης Νέτης – Αθηνά Τσικνιά

Κατασκευή σκηνικού: Άκης Μάστακας

Κατασκευή κοστουμιού: Φόνη Βραζέλη

Φωτογραφίες: Δημήτρης Ράδης 

Σχεδιασμός αφίσας: Μιχάλης Ρέκατας 

video promo: Κωστής Εμμανουηλίδης

Το Θέατρο λειτουργεί σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα. Κατά την είσοδο των θεατών στους χώρους, θα γίνεται έλεγχος των απαραίτητων πιστοποιητικών καθώς και πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας. Η μάσκα είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του θεάτρου.  

ΘΕΑΤΡΟ ACTINA - Αθηνά Τσικνιά

Ταχυδρομική διεύθυνση: Άννης Κομνηνής 8, Ιωάννινα, 45221

www.theatroactina.gr / Ηλεκτρονική διεύθυνση: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. / tsikatsika@hotmail.com

Τηλ. Επικοινωνίας: 6974865401 / Facebook: Θέατρο Actina / Instagram: theatroactina

More Articles ...

e horos logo